Hållbar och generativ AI flyttar in hos Tunabyggen

Tunabyggen Betesgatan

Foto: Tunabyggen.

Borlänges kommunala bostadsföretag, Stora Tunabyggen, satsar på AI-klimatstyrning för att minska energiförbrukningen och få till en jämnare temperatur i deras lägenheter. Därtill spanar man in en chattbot som ska underlätta tillvaron för bolagets fastighetsskötare. 

Bostadsföretaget Stora Tunabyggen har nyligen kopplat på temperaturmätare med AI-klimatstyrning i 438 av bolagets totalt 5 300 lägenheter – ett verktyg som ska ge en jämnare och behagligare inomhustemperatur i byggnaderna.  

– De boende får en bättre temperatur i sina lägenheter samtidigt som vi kan minska våra värmekostnader, säger Micke Henriksson, it-strateg på Stora Tunabyggen.

AI-klimatstyrningen inleddes i maj och Tunabyggen har redan sett en minskad energiförbrukning. Nu väntar man in vintern för att se hur mycket nytta AI:n kan göra i kallare väder. Därefter ska företaget göra en ny utvärdering av verktyget, och potentiellt placera det i fler lägenheter.

– Vår energistrateg på Tunabyggen har sett att energiförbrukningen har minskat över sommaren och tror att vintern kommer att ge ännu högre besparing. Sedan i maj har vi sparat cirka 2,7 ton CO2.

Generativ AI åt förvaltningspersonal

Samtidigt spanar Tunabyggen in generativ AI som stöd åt företagets cirka 70 personer som jobbar i förvaltningen. Dessa personer har en stor mängd instruktioner att ta i beaktning för att kunna utföra sina arbetsuppgifter korrekt – något som ska förenklas med en chatbot. 

– Det finns väldigt mycket information om vad till exempel en fastighetsskötare ska göra vid en inflytt, hur de gör en nyckelkvittens, och så vidare. Ibland kan den här informationen vara svår att hitta, speciellt för nyanställda. 

Istället för att leta efter informationen ska de som jobbar i förvaltning kunna ställa frågor till chatboten, och därmed öka effektiviteten. 

– Vi ser att det både kommer att generera interna och externa nyttor. Förvaltningspersonalen kommer att frigöra mer tid genom att få snabbare svar på sina frågor, vilket även kommer att ge en nytta externt i och med att de kan träffa hyresgästerna mer.

– Vi utvärderar olika tekniska lösningar just nu, men det allra bästa vore om fastighetsskötarna kunde ha chatboten direkt i telefonen. Det skulle spara mest tid.

Vilka är de största utmaningarna i ditt arbete?

– Hade jag fått frågan för ett par år sedan var nog svaret att få med sig ledningen. Men det har förändrats; nu är ledningen med på spåret och de har verkligen börjat se nyttan med it. 

– Nu är det snarare en utmaning att få alla medarbetare att förstå nyttan. Vi har väldigt duktiga snickare, elektriker och andra yrkesgrupper på företaget, men vissa har det lite tuffare med tekniken. Det gäller att skynda långsamt och inte stressa dem för mycket. Men vi ser fram emot att implementera chatboten och förhoppningsvis sätta in AI-klimatstyrning i fler lägenheter framöver, avslutar Micke Henriksson.

15 oktober 2024Uppdaterad 15 oktober 2024Reporter Fredrik AdolfssonAI

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning

Stäng