Branäsgruppens fysiska reception borta – digitaliserar hela gästbemötandet
Foto: Branäsgruppen
Skidanläggningskoncernen Branäsgruppen har tagit bort sin fysiska reception och digitaliserar istället gästbemötandet med bland annat liftkortsautomater och nyckelautomater. Grundtanken är att gäster ska spendera mindre tid i köer, och mer tid i backen.
I skidanläggningskoncernen Branäsgruppen ingår skidorterna Branäs och Kungsberget. Sofia Zika är affärsområdeschef Boende och Gästservice i koncernen, och hon arbetar hela tiden med målet att leverera mer tid i backen åt gästen – ofta med hjälp av digitalisering.
– Föräldrar som tar med sina barn till våra skidorter har mycket att tänka på som det är. Därför har vi målet att allt ska vara så enkelt, smidigt och effektivt som möjligt. Våra gäster ska spendera så mycket tid som möjligt av sina semestrar i backen, inte i köer.
Liftkortsautomater och nyckelautomater
Med den här visionen i sikte har Branäsgruppen lanserat ett antal digitala lösningar. Företaget har inte längre någon fysisk reception, istället har man liftkortsautomater och nyckelautomater.
– Innan gästen kommer till sitt boende får han eller hon ett sms med en kod för att hämta ut sin nyckel vid en automat. Vissa boenden har vi till och med kodlås på och då krävs ingen fysisk nyckel överhuvudtaget, då kan gästen åka direkt till boendet.
Men i och med att många av Branäsgruppens boenden är privatägda kan man inte styra helt över alla lås.
– Det är lite krångligare när det kommer till privatägda boenden, men vi digitaliserar den här biten så långt vi kan. Vi tittar även på om gästen kan ha sin nyckel i mobilen, via exempelvis Apple Wallet. Vi hoppas på någon sådan smart lösning framåt.
Även köpen av liftkort har digitaliserats. Här får gästen en QR-kod via mejl som scannas i en av Branäsgruppens liftkortsautomater.
– På vår anläggning i Kungsberget har vi haft dessa liftkortsautomater i några år. Detta är något som vi håller på att införa även i Branäs. Initiativet att digitalisera stora delar av gästservicen kommer faktiskt som en följd av covidpandemin, när det var vitalt att inte ha några köer överhuvudtaget.
Digitala stugpärmar
Branäsgruppen är också i färd med att ta fram en digital stugpärm för samtliga boenden. Istället för fysiska stugpärmar där man regelbundet behöver byta ut innehållet så scannar gästerna en QR-kod och landar i en digital pärm med information om öppettider, wifi-lösenord, hur man kommer åt skidförrådet, och så vidare.
– Därigenom ska inte vår personal behöva åka runt bland stugorna och byta ut alla A4-papper regelbundet, vilket de gör i dagsläget. I och med nyckelautomaterna slipper de också göra ankomstkuvert varje vecka.
– Dessa digitaliseringsinitiativ har inneburit mindre administrativt arbete för våra anställda vilket gör att de kan leverera roligare nytta till gästen, som i sin tur inte behöver stå i några köer alls.
Läs mer om ämnet: