65 procent av industriföretag i Sverige saknar digitaliseringsstrategi

Två Personer Utforskar Stort Lager

Foto: Adobe stock

Endast 35 procent av företagen inom svensk industri har en digitaliseringsstrategi. Istället drivs digitaliseringsinitiativ ofta som enskilda insatser och det saknas helhetssyn. Det visar en ny rapport. 

Demoskop har på uppdrag av Combitech tagit fram rapporten Smart och säker industri 2024, där man har intervjuat produktionsnära chefer inom svensk industri om deras syn på digitalisering.

Resultaten visar att 65 procent av företagen saknar en formulerad digitaliseringsstrategi. Trots detta uppger tre av fyra att de arbetar med digitalisering av sina tillverkningsprocesser idag. 

– Digitalisering erbjuder enorma möjligheter och bidrar till att framtidssäkra verksamheter, men det kräver att ledningen investerar i och har en tydlig digitaliseringsstrategi som belyser värdet. Företagen behöver också utbilda sina medarbetare för att nyttja potentialen fullt ut. Det är även viktigt att arbeta med säkerhet, då digital transformation handlar om teknik, säkerhet och människa i samverkan, säger Combitechs vd Jessica Öberg.

När det gäller just digitaliseringsstrategi eller ej finns det tydliga skillnader mellan mindre och större industriföretag. Endast 27 procent av mindre företag har en digitaliseringsstrategi, att jämföra med 60 procent av de större verksamheterna.

Säkerhet sexa på priolistan

Rapporten visar också att säkerhet inte är på allas agenda. Cybersäkerhet i produktion och tillverkning hamnar på sjätte plats i prioriteringsordningen, där endast 22 procent uppger att cybersäkerhet är det viktigaste teknikområdet för fortsatta investeringar och digitalisering av verksamheten. 

– Den producerande industrin har en betydelsefull roll i vårt totalförsvar, och den behöver vara motståndskraftig. Det är avgörande att förstå sin verksamhet och kunna analysera var sårbarheter och möjligheter ligger, säger Jessica Öberg. 

Därutöver visar rapporten att färre än hälften av företagen erbjuder utbildning inom digitalisering för sina anställda.

21 oktober 2024Uppdaterad 21 oktober 2024Reporter Fredrik Adolfssonindustri

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT

Stäng