Katrineholms AI-sommarjobbare tar fram dygnet runt-lärare för skolelever
Foto: Mostphotos
Katrineholms kommun har under sommaren erbjudit sommarjobb till fyra AI-studenter. Målet har varit att integrera smarta system i kommunens tjänster, och resultatet är bland annat en AI-assistent för skolelever, som ska fungera som en extra lärare tillgänglig 24/7.
– Katrineholm har, som så många andra kommuner, en allt äldre befolkning. Därtill ökar ständigt kraven på den kommunala servicen, samtidigt som vi ser problem med att kunna rekrytera den kompetens vi har behov av. Därmed behöver vi arbeta smartare och använda oss av ny teknik inom flera områden. Detta är en utmaning som även SKR trycker på i många skrifter, säger Johan Söderberg, Kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm.
Katrineholm skickade därför ut en ansökan om AI-sommarjobbare, med specifikt fokus på AI-studenter runt om i landet. Man fick 73 ansökningar varav fyra valdes ut och började jobba 3 juni: Maximiliam Mossfeldt, Anton Eriksson, Shirin Namdar och Jesper Härnlund.
AI-assistent som extra lärare
Studenterna har arbetat med att utveckla en AI-assistent för elever, kallad SKAI (SkolaAI), vars syfte är fungera som en extra lärare, tillgänglig dygnet runt varje dag. AI:n ska inte leverera ett svar rakt ut till eleverna, utan istället leda dem till svaren. Det är alltså inte jämförbart med ChatGPT som kan skriva en fullbordad text åt en elev.
– Här är grundtanken istället att avstigmatisera AI, och få bort tankesättet att AI alltid är fusk. SKAI är fullt transparent; lärarna kan ladda ned chattloggar med botten och därigenom se hur dialogen mellan elev och bot resulterat i ett svar. Visualiseringen av chattloggarna kan även användas som betygsunderlag, säger Maximiliam Mossfeldt och fortsätter:
– Vi ser det som ett system som kan demokratisera lärandet. I dagsläget har bara vissa elever föräldrar som är villiga att hjälpa dem med läxor, men med SKAI kan alla få samma förutsättningar.
Häromveckan anordnade Katrineholm en workshop där nio elever från årskurs sju till andra året på gymnasiet fick testa SKAI. Och feedbacken var mestadels positiv.
– Bland de yngre eleverna märkte vi tendenser att botten ibland använde lite för svåra ord och förklarade ämnen på ett lite väl avancerat sätt. Men detta är något vi får jobba på. I övrigt var det positiva tongångar där många elever såg möjligheterna och tyckte att botten kunde vara en bra hjälp vid skolarbeten, säger Jesper Härnlund.
Vill nå så många elever som möjligt
Nästa steg är att börja använda SKAI fullt ut i kommunen.
Johan Söderberg, Kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm.
– Botten ska vara i bruk för Katrineholms skolelever inom en månad. Fram tills dess ska vi håva in fler åsikter om botten och finslipa diverse funktioner. Målet på sikt är att nå så många elever som möjligt. Gör den succé i Katrineholm vore det kul om den börjar nyttjas i fler kommuner, säger Anton Eriksson.
Skulle du rekommendera andra kommuner att göra liknande AI-satsningar, Johan Söderberg?
– Absolut, även om vi har AI- och it-kompetens inom kommunen är det lätt att bli hemmablind och snäva in sig i gamla tankestrukturer när man ser över sin organisation. Genom att ta in externa personer med expertis på området, i vårt fall studenter, får man in personer som kan se över verksamheten med nya ögon och är sugna på att testa nya saker. Studenterna har också anordnat workshops där de utbildat kommunanställda inom mer generell AI-användning.
– Jag hoppas på att vi kör ett liknande upplägg även nästa sommar. I år tog studenterna fram en lösning för skolan, men AI kan ju även vara till stor nytta för exempelvis äldreomsorgen. Så jag rekommenderar verkligen andra kommuner att ge unga studenter möjligheten att testa sina färdigheter och kunna bidra till en smartare välfärd.
Läs mer om ämnet: