Så satsar DB Schenker på att bli ett mer agilt bolag
DB Schenker har de senaste åren arbetat med att få till ett mer agilt och flexibelt arbetsätt. Detta innebär bland annat korta sprintar och ett tätt samarbete mellan it-avdelningen och bolagets affärsenheter, vilket redan har lett till att man snabbare får ut nya lösningar på marknaden. Framöver ska DB Schenker skala arbetsmetoden bredare inom bolaget.
– För att få en bra digitaliseringsresa i DB Schenker Norden har vi valt att fokusera på arbetsmetod. Vi jobbar i en lågmarginalbransch och har ingen jättestor budget, utan vi får försöka tänka annorlunda. Här har vi identifierat att hur vi jobbar är en avgörande faktor för oss, säger Fredrik Nordin, CIO Nordics på DB Schenker.
– Agilitet har det pratats om i årtionden, det är inget nytt i sak. Men vi behöver göra vår del av det, vi behöver göra vår resa. Vi har identifierat nu att vi ska ta det här till nästa nivå, och att det är en avgörande faktor för att vi ska bli framgångsrika, effektiva och kunna klå våra konkurrenter. Ännu viktigare blir ett agilt arbetssätt för att kunna behålla och rekrytera personal, samt att vi lyckas skala det i vår organisation.
Vad är ett agilt arbetssätt, jämfört med ett traditionellt arbetssätt?
– Det finns ju tusen tyckare och tänkare om detta och säkerligen ett antal olika definitioner. För oss är det så här: Att arbeta agilt handlar om att vi hela tiden ska vara säkra på att vi inte slänger pengar i sjön, och att vi hela tiden kan vara säkra på att vi för stunden gör det som våra affärsenheter behöver mest. Och att vi har förmågan att svänga om, för allt förändras fortare än någonsin och vi behöver ha grundförmågan att kunna svänga snabbt utan att, som jag tidigare nämnde, slänga pengar i sjön.
– För att kunna komma till det läget måste vi ha en grundstruktur och en övergripande kunskap inom organisationen. Detta har vi arbetat mycket med de senaste tre åren.
Planen är att ni, med ett agilt arbetssätt, ska bli mer snabbfotade? Det är slut på långa prövoperioder och så vidare?
– Ja, samtidigt behöver vi ju fortfarande göra ett kravarbete. Vi behöver göra exempelvis kvalitetssäkringsarbeten, utvecklingsarbeten eller vad det kan tänkas vara. Det kommer man aldrig undan. Trixet är att inte ha en megastor flankstek och försöka steka allt samtidigt utan man vill ha mindre bitar att steka, så man inte riskerar att förstöra hela steken. Det kanske var en konstig jämförelse men du förstår vad jag menar.
– För att inte riskera att behöva slänga hela steken så hackar vi upp det i mindre bitar. Vi vet exakt hur mycket vi vill ha, hur länge vi ska steka den och så vidare. Därför att vi har det som rutin. Det är en del av det hela, men det finns ju även oceaner av annat när man pratar om de agila koncepten – där är inte jag rätt person.
– Men när man pratar om business-effekten så handlar det om att vi får bättre koll, affärsområdena vet vad vi gör och har möjlighet att styra oss, vi jobbar hela tiden tätt i korta cykler på sex veckor för vår iterationsplan och två veckor för våra sprintar. Återigen, det här är inga nyheter men det är resan vi behövt gå igenom för att komma ut på andra sidan, bättre rustade för framtiden.
Har det gett några resultat?
– Ja, vi får ut mer grejer till våra affärsenheter som i sin tur lanserar dem fortare på marknaden.
Finns det utvecklingmöjligheter på området?
– Absolut, man blir ju aldrig färdig med sin resa. Det vi kommer fokusera på framöver är att förankra detta ännu bredare än vad vi redan gjort, både inom vår it- och digitaliseringsorganisation samt i de gränssnitt vi har idag till våra affärsenheter.
– Runt hörnet är också att vi försöker att applicera ett liknande tänk i våra affärsenheter, så att de kan skörda effekterna av det agila arbetssättet. Så vår förhoppning, utöver att permanentisera och bli ännu bättre på det vi gör inom it, är även att få våra kollegor att arbeta agilt och bli mer effektiva.
Så arbetet mot att bli ännu mer agila fortsätter?
– Jag måste säga att jag kan bli trött på ordet agilt, det är det enda som sägs i vissa sammanhang. Men ja, någonstans har du rätt. Vi måste se till att vi kammar hem det sista av investeringen som vi börjat genomföra.
Hur ser DB Schenker annorlunda ut om 18 månader? Hur har ni utvecklat arbetsmetoden då?
– Då har vi permanentiserat metoden över alla olika kontor som min organisation spänner över. Där har vi ett visst arbete kvar. Jag tror också att vi har börjat inspirera våra kollegor i de olika affärsenheterna i hur de kan tänka och agera på ett lite annorlunda sätt i sin utveckling, sina kundinteraktioner och så vidare. Det är i alla fall min förhoppning.
Läs mer om ämnet: