AI-Locals: Östersunds nya stadsguider för turister och invånare

Bild Tagen I Östersund

Foto: Adobe stock

I veckan lanserades pilotprojektet Östersund AI-Locals, vilket är fem AI-drivna stadsguider som ger tips och information om Östersunds utbud. AI-Locals finns tillgängliga på flera språk, vilket gör tjänsten tillgänglig för både turister och invånare.

Destination Östersund och kommunikationsbyrån Adeprimo har tillsammans skapat AI-Locals. De fem guiderna är utformade för att vara personliga och interaktiva, där varje karaktär kommunicerar på sitt eget sätt, med emojis, slang och förstärkande ord. 

Användarna kan välja den guide som passar dem bäst, och man hittar guiderna på sajten ostersund.ai.

– Det känns superspännande att introducera våra AI-guider. De representerar framtiden för besöksupplevelser med sin förmåga att snabbt och effektivt svara på en mängd olika frågor, säger Elisabeth Richardsson, ansvarig för marknad och kommunikation på Destination Östersund.

Användare kan skicka in tips

Användarna kan också bidra med egna tips för att utveckla AI-Locals kompetens. Därigenom vill man se till att guiderna har koll på de dolda pärlorna som endast lokalbefolkningen känner till. 

AI-Locals bygger på OpenAI:s GPT-4o och har förstärkts med information från visitostersunds webbplats samt lokala aktörers hemsidor. För att säkerställa korrekt information angående aktiviteter, öppettider med mera har Adeprimo utvecklat ett system med bottar som läser av diverse sajter.

Tillgängligt på olika språk

Stadsguiderna finns tillgängliga på flera språk, vilket gör tjänsten tillgänglig för internationella besökare. 

– AI som teknik är såklart spännande att jobba med, och det är tydligt att det finns stora möjligheter för besöksnäringen. Redan under testperioden blev det tydligt att man kan få bra svar som hämtas från flera olika källor i en gemensam paketering. Det ska bli kul att se under sommaren hur den besvarar frågor, och hur vi kan utveckla den och göra den ännu bättre, säger Erik Isberg, digital strateg på Adeprimo.

AI-Locals kommer att utvärderas kontinuerligt och efter sommaren. En förhoppning är att tjänsten kan skalas upp i Östersund för att omfatta fler områden än bara besöksnäringen, samt att den kan erbjudas till fler städer.

5 juli 2024Uppdaterad 5 juli 2024Reporter Fredrik AdolfssonAI

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng