Så driver hållbarhet Elis tekniska utveckling
Maria Bohrnertz, it-direktör på Elis. Foto: Privat, Adobe stock.
Bara i Norden levererar Elis Textil Service åttio miljoner kilo textilier till såväl större offentliga aktörer som mindre bolag i Norden genom en cirkulär affärsmodell som bygger på uthyrning, tvätt och distribution. Maria Bohrnertz är it-direktören som vill använda AI för att öka spårbarheten och därmed minska koldioxidavtrycket på vår planet.
Maria Bohrnertz började sin bana som civilingenjör i datateknik på KTH men insåg ganska snabbt att hon ville jobba med mycket mer än ”bara” teknik.
– It var så platt och icke-humanistiskt på den tiden, jag kände att jag vill jobba med människor.
Det blev en resa inom bemanning, rekrytering, processutveckling och projektledning. Efter att ha ansvarat för stora projekt med offentliga kunder på Evry hamnade hon i it-ledningsgruppen på PWC. Under pandemin blev hon nordisk it-chef på Panduro Hobby, innan värderingarna förde henne samman med Elis där hon idag säkerställer all it-drift i Norge, Sverige och Finland. Samhällsansvaret är hennes personliga drivkraft.
– Vi har en jätteviktig samhällsroll genom vår leverans av mattor, lakan, vårdkläder och arbetskläder. Många kunder är stora regioner, det kan vara offentlig sjukvård, eller stora industrier som livsmedelsindustrin. Kan vi inte garantera att de får sina arbetskläder riskerar vi en stor samhällsmässig påverkan. Det triggar mig, att vi gör något viktigt.
Chip minskar kunders textilkassation
Elis har ett uttalat ansvar att hjälpa sina offentliga kunder att minska deras textilkassationer. Detta gör man genom spårbara chip, byggda på RFID-teknik, som placeras i varje matta eller sjukhusblus så att det går att följa hur mycket som tvättats, i vilka temperaturer, vart plaggen befinner sig i sin livscykel osv.
– Det är mycket mer komplext än att bara tvätta, och det är där it kommer in i bilden och blir så viktigt. Spårbarhetslösningar är centralt för oss och kan vi implementera AI i det så småningom ser jag stora möjligheter i framtiden.
Samtidigt som miljöaspekten driver utvecklingen, hjälper tekniken också till att påvisa för kunderna att det finns stabilitet i leveranskedjan. Och kundernas intresse är stort:
– Allt fler av våra kunder vill följa flödet, nästan i realtid, och se vilka plagg de har och var de är – om någon vandrat hem i ett par skor till exempel. Det handlar om att de ska säkerställa att de får tillbaka allt de investerar i, främst ur miljösynpunkt. Textilindustrin står idag för en stor del av de globala koldioxidutsläppen.
Det är inte bara kunderna som strävar efter att bli mer hållbara, Maria Bohrnertz har en tydlig förväntan i sin roll att bidra till att it används på ett så hållbart sätt som möjligt. Här finns en strategi från koncernperspektiv, vid namn Green IT, som hon jobbar efter.
– Det finns väldigt tydliga direktiv att vi ska försöka återbruka hårdvaran så långt det är möjligt och i nästa steg återvinna den på ett säkert sätt. Det innebär en kostnad, men den posten har vi på Elis lagt in. Men en utmaning just nu, om man pratar teknisk utrustning, är att hitta den magiska gränsen mellan hur länge vi kan använda produkter vi har på ett säkert sätt, där de är supporterade och vi kan upprätthålla driftsäkerhet, kontra att de ska vara energisnåla och hanteras på ett korrekt sätt när de är uttjänta.
En grön molnresa
Den hållbara strategin spelar även in i bolagets molnresa.
– Det handlar också om att lyfta över så mycket som möjligt av våra lokala datacenter och infrastruktur till mer energieffektiva driftcenter. Där ser vi att även om molnlösningar inte är mer kostnadseffektiva för oss i första hand, kan vi ha en miljömässig vinst på sikt i att gå samman med större bolag med mer kapacitet.
Maria Bohrnertz beskriver det som en långsam resa, som hon hoppas accelerera.
– Jag har ambitionen att öka takten av hållbarhetsmässiga skäl. Vi kanske har tjugo procent i molnet idag, och jag hoppas kunna landa på åttio-nittio procent.
Läs mer om ämnet: