Ny studie: Stora it-säkerhetsbrister hos bilverkstäder

Padda Och Bil; Säkerhet, Självkörande, Fordon

Hänger verkstäderna med i it-säkerhetsutvecklingen i takt med att våra bilar blir alltmer uppkopplade? Enligt en ny studie från Högskolan i Skövde verkar det inte förhålla sig så.

Våra bilar blir allt mer uppkopplade, vilket inte minst är avgörande för dagens och framtidens självkörande fordon. Men det krävs förstås att dessa fordon är säkra. 2015 lyckades exempelvis två säkerhetsforskare ta kontroll över bromsarna och styrningen på en Jeep.

Låg säkerhetsmedvetenhet på verkstäder

En ny studie från Högskolan i Skövde visar att kunskapen på bilverkstäder är förhållandevis låg.

– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara helt vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet som tillsammans med Martin Lundgren, lektor i informationsteknologi, och David Hedberg, före detta student vid Högskolan i Skövde, ligger bakom studien.

Samtidigt är det enligt forskarna ett svårbedömt område eftersom det är svårt att få insyn i hur biltillverkarna arbetar. Många biltillverkare använder sig dessutom av så kallade märkesverkstäder som ska ha lösningar för att hantera säkerhetsfrågan.

Säkerhetsproblem som ingen hanterar

Enligt Martin Lundgren har detta skapat ett säkerhetsproblem som just nu inte hanteras av någon.

– Det gäller särskilt de verkstäder som inte är märkesverkstäder. De tvingas ofta använda arbetssätt som inte är officiella för att hantera bilarna. För de flesta är bilen den mest avancerade dator de har men de har idag ingen möjlighet att påverka uppdateringar och informationssäkerhet, säger han.

Risk för oöverblickbara konsekvenser

Både han och Marcus Nohlberg argumenterar för att fler verkstäder borde få tillgång till de specifika programvarorna för att kunna uppdatera och hantera mjukvaran i bilarna. Annars kan det få oöverblickbara konsekvenser för samhället i stort.

– En stor del av fordonsparken kan ha stora sårbarheter, utan att det finns möjlighet att alls kontrollera det eller skydda sig mot det. För oss har det varit en ögonöppnare, att det finns så stora tidigare okända risker inom fordonsbranschen som inte är hanterade, säger Marcus Nohlberg.

29 maj 2024Uppdaterad 30 maj 2024Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT