Digital skola ska hjälpa patienter med förmaksflimmer
Katarina Eckert, hjärtsjuksköterska på Närhälsan Backa Vårdcentral och Annica Ravn Fischer, sektionschef på Kardiologen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Foto: Charlotte Benjaminsson/Sahlgrenska Universitetssjukhuset
En ny utbildningsplattform, utvecklad av bland andra Sahlgrenska Universitetssjukhuset, ska hjälpa patienter med förmaksflimmer att lära sig mer om sin sjukdom. Satsningen är tänkt att stötta både vården och patienter med allt från informationsfilmer till kommunikationskanaler.
– Vi jobbar på bred front med digitalisering inom hjärtsjukvården. Digitala verktyg ska ge trygga och välinformerade patienter och genom det främja omställningen i vården. Flimmerskolan är en del av detta. Vi har också digitala hjärtronder och digital hjärtskola för ischemisk hjärtsjukdom, säger Annica Ravn Fischer, sektionschef på Kardiologen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, i ett pressmeddelande.
Utbildningsplattformen, kallad Flimmerskolan, har utvecklats av Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Närhälsan Backa Vårdcentral i ett team om 15 personer. Den har finansierats med stöd från Innovationsfonden i Västra Götalandsregionen (VGR) och lanseras inom både slutenvården och primärvården.
Råd och tillgänglighet
– Det finns mycket förebyggande man kan göra för patienter med förmaksflimmer. Från vårdens sida i form av information, läkemedel och andra behandlingar och från patientens sida i form av egenvård. Vi behövde hitta något sätt att tillgängliggöra all den här informationen till patienten, säger Katarina Eckert, hjärtsjuksköterska på Närhälsan Backa Vårdcentral.
På plattformen kan patienter lära sig om sin sjukdom, och exempelvis se patientberättelser, få information om behandlingar, och läsa på om psykiskt mående i samband med förmaksflimmer. Det går också att mata in egna data, som blodtryck, puls och vikt. Den som vill kan även ta kontakt med sin vårdgivare.
Hoppas på fler anslutna
Förhoppningen är att ansluta fler vårdcentraler och hjärtmottagningar på sikt.
– Om vi inte ska belasta specialistvården och i stället få ut patienterna till primärvården måste vi inom primärvården kunna ta emot patienterna på ett bra sätt. En välinformerad patient blir tryggare och söker mindre vård, så det finns många som vinner på det här, säger Katarina Eckert.
Läs mer om ämnet: