Nya, specifika cyberhoten mot tillverkningsindustrin

Industritobotar

Foto: Adobe stock

72 procent av de skadliga epost-bilagor som skickas till företag i tillverkningsindustrin är HTML-bilagor. Och det vanligast förekommande varumärket vid phishingattacker är Microsoft. Detta och mycket mer visar en ny säkerhetsrapport. 

I en ny säkerhetsrapport analyserar Trustwave branschspecifika cybersäkerhetshot mot tillverkningsindustrin. 

Tillverkningsindustrin är inne i en digital transformation för att öka effektiviteten och produktiviteten. Därmed växer hotbilden där cyberattacker kan lamslå hela produktionslinjer, och resultera i stora ekonomiska förluster. 

– Den digitala transformationen som sveper genom tillverkningsindustrin har lett till en konvergens av OT- och it-företagsmiljöer, vilket effektivt utökar den potentiella attackytan för cyberhotaktörer och ransomware, säger Kory Daniels, CISO på Trustwave.

Rapporten heter 2023 Manufacturing Threat Landscape: Trustwave Threat Intelligence Briefing and Mitigation Strategies.

Några takeaways från rapporten är att hotaktören Lockbit stod för 36 procent av alla ransomware-incidenter riktade mot tillverkningsindustrin, och att 45 procent av alla rapporterade incidenter i tillverkningen kan hänföras till autentiseringsåtkomst. Därtill skriver man i rapporten att 72 procent av de skadliga e-postbilagor som skickas till företag i tillverkningsindustrin är HTML-bilagor. 

De mest använda varumärkena som efterliknas av hotaktörer vid phishingattacker är Microsoft (31 procent), DHL (13 procent), LinkedIn (12 procent) och Docusign (9 procent).

15 december 2023Uppdaterad 15 december 2023Reporter Fredrik Adolfssonsäkerhet

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT