Nya, specifika cyberhoten mot tillverkningsindustrin
Foto: Adobe stock
72 procent av de skadliga epost-bilagor som skickas till företag i tillverkningsindustrin är HTML-bilagor. Och det vanligast förekommande varumärket vid phishingattacker är Microsoft. Detta och mycket mer visar en ny säkerhetsrapport.
I en ny säkerhetsrapport analyserar Trustwave branschspecifika cybersäkerhetshot mot tillverkningsindustrin.
Tillverkningsindustrin är inne i en digital transformation för att öka effektiviteten och produktiviteten. Därmed växer hotbilden där cyberattacker kan lamslå hela produktionslinjer, och resultera i stora ekonomiska förluster.
– Den digitala transformationen som sveper genom tillverkningsindustrin har lett till en konvergens av OT- och it-företagsmiljöer, vilket effektivt utökar den potentiella attackytan för cyberhotaktörer och ransomware, säger Kory Daniels, CISO på Trustwave.
Rapporten heter 2023 Manufacturing Threat Landscape: Trustwave Threat Intelligence Briefing and Mitigation Strategies.
Några takeaways från rapporten är att hotaktören Lockbit stod för 36 procent av alla ransomware-incidenter riktade mot tillverkningsindustrin, och att 45 procent av alla rapporterade incidenter i tillverkningen kan hänföras till autentiseringsåtkomst. Därtill skriver man i rapporten att 72 procent av de skadliga e-postbilagor som skickas till företag i tillverkningsindustrin är HTML-bilagor.
De mest använda varumärkena som efterliknas av hotaktörer vid phishingattacker är Microsoft (31 procent), DHL (13 procent), LinkedIn (12 procent) och Docusign (9 procent).
Läs mer om ämnet: