Svensk undervisning är minst flexibel i Europa

Kvinna Pluggar Hemifrån

Det råder ökad efterfrågan på flexibel hybridundervisning, även kallad hyflex. 71 procent av Sveriges studenter och lärare är positivt inställda, men bara 17 procent av studenters undervisning bedrivs på det sättet vilket är lägst i Europa. För att det ska kunna implementeras bredare behöver institutioner investera i bättre teknik. Det visar en ny undersökning. 

Enligt en ny undersökning från Sony är det endast 17 procent av studenter i Sverige som använder en hyflex-modell. Med detta har Sverige den lägsta andelen i Europa. Samtidigt ställer sig 71 procent av svenska lärare och studenter positiva till undervisningssättet.

Ett problem är dock otillräcklig teknik. 62 procent av experter inom audiovisualitet i Sverige menar att det krävs några eller många tekniska förbättringar innan hyflex-undervisning kan uppnås. 42 procent av dem menar också att lärarnas bristande förståelse för hur man ska använda tekniken är ytterligare ett hinder. Något som 35 procent av lärarna håller med om.

Några andra hinder som nämns i undersökningen är begränsade resurser, att institutionerna har andra prioriteringar och att budgetmedel saknas.

Data visar tydligt att det fortfarande är mycket kvar att göra för att säkerställa att institutioner för högre utbildning i Europa kan möta de ökande kraven som en hyflexundervisningsmodell innebär. Med rätt teknik och prioriteringar finns det verkliga och påtagliga fördelar att dra nytta av genom att erbjuda en blandad inlärningsupplevelse, säger Alexandra Parlour på Sony Professional Displays and Solutions.

Positivt för inlärningen

43 procent av svenska studenter menar att hyflexundervisning är fördelaktigt för inlärningsupplevelsen. Detta för att det ger möjlighet att sköta undervisningen parallellt med övriga åtaganden, det ger ett större urval av kurser, och man får bättre tillgång till material vid ändringar eller missad information. Men likväl finns det dilemman, som universitet behöver fundera på.

Trots att undersökningen visar att det finns ett intresse för kombinerade undervisningsmetoder belyser de också att onlineundervisning inte ersätter upplevelserna på plats. Universiteten behöver se över vilken audiovisuell teknik som ska implementeras och som fungerar med alla inlärningsstilar och ökar produktivitet, samarbete och engagemang bland studenterna, säger Alexandra Parlour. 

17 augusti 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondistansundervisning

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT