Rapport: Så förändras våra digitala och fysiska köpbeteenden
Var fjärde konsument vill helst betala sina köp med mobilen, visar Adyens nya rapport Retailbarometern. Rapporten visar också att handlare som kopplar ihop fysiska och digitala kanaler har högre tillväxt än andra.
– Det är dags att slå hål på myten om att butiksdöden är nära. Vår rapport visar att den fysiska butiken fortfarande fyller en viktig funktion i våra liv och det är upp till handlarna att implementera lösningar som funkar för såväl den fysiska som den digitala konsumenten. Det är även viktigt att handlare är lyhörda och anpassar betalningsmetod efter konsumenternas efterfrågan, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden & Baltikum.
Var fjärde svensk väljer att helst betala med telefonen. I åldersspannet 18-34 år är det ännu fler, nämligen var tredje, som väljer bort att betala med kort.
Däremot finns det fortfarande vissa saker som konsumenter vill handla i fysiska butiker. Ett exempel är livsmedel som 85 procent av svenskarna handlar fysiskt. Det vi svenskar helst köper online är kläder, teknik och skönhetsprodukter. Likväl svarar fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.
Vinst att mixa fysiskt med digitalt
Fyra av tio konsumenter känner att tekniska lösningar gjort shopping i butik mindre tidskrävande. Därtill önskar var fjärde respondent att fysiska butiker implementerar mer modern teknik för att förhöja upplevelsen.
Att mixa fysiskt med digitalt kan även innebära bättre affärsresultat. Adyens undersökning visar att svenska handlare som kopplat ihop fysiska och digitala kanaler hade tio procentenheter högre tillväxt än de som inte gjort det.
– Konsumenternas beteendemönster har förändrats drastiskt under de senaste åren och de beslut som handlare fattar kring digitala investeringar idag är viktigare än någonsin. Vår rapport visar hur tekniska lösningar kan ge företag ett mer flexibelt, och datadrivet tillvägagångssätt för att hjälpa dem att förstå konsumenttrender och ständigt föränderliga krav, säger Tobias Lindh.
Läs mer om ämnet: