Svenskar delar helst data med offentlig sektor – litar minst på Facebook
Lukas Berg, vd på Insight Intelligence. Foto: Adobestock, Insight Intelligence
Svenskarnas förtroende för hur offentlig sektor hanterar vår personliga data har ökat drastiskt de senaste åren. Nu litar fler svenskar på offentlig sektor än på bankerna. Lägst förtroende har sociala medie-företag, såsom Facebook och Tiktok. Det visar Insight Intelligence nya undersökning Delade meningar.
År 2015 hade 37 procent förtroende för offentlig sektor hanterar vår personliga data, i år ligger siffran på 64 procent. Därmed passerar offentlig sektor för första gången banker när det kommer till digitalt förtroende, enligt Insight Intelligence nya undersökning Delade meningar.
På andra sidan spektrat finns sociala medier-företagen, som endast två procent av svenskarna har förtroende för. 72 procent upplever Facebook som osäkert gällande hur deras personliga information hanteras, 69 procent upplever Tiktok som osäkert.
– Det är en kombination av att mer persondata samlas in nu samt att det har rapporterats allt mer om det i media. Från Edward Snowden-läckan och Cambridge Analytica till Netlixdokumentären The social dilemma om plattformsföretagens hantering av persondata och nu senast diskussionen om integriteten på Tiktok. Frågan om digital integritet aktualiseras ständigt från olika perspektiv, och diskuteras generellt inte i positiva termer, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.
Varför tror du att så många känner osäkerhet inför just Facebook?
– Det började med Cambridge Analytica som var kopplat till Facebook. Många ser också riktad marknadsföring på Facebook som integritetskränkande, det vill säga reklam som baseras på ens internethistorik och surfvanor. Även om Facebook inte är ensamma med denna typ av "retargeting" är det många som kopplar det till just Facebook.
79 procent förhindrar att personlig data utnyttjas
Undersökningen visar även att de flesta svenskar, närmare bestämt 79 procent, gör något aktivt för att förhindra att deras personliga data utnyttjas digitalt. Vanligast är att avvisa platstjänster i appar och på webbplatser, vilket drygt varannan person påstår att de gör. Fyra av tio personer uppger att de ställer in appar så att de inte får tillgång till information eller funktioner på telefonen.
– Jag skulle säga att det är en naturlig respons på en oro för att ens data ska missbrukas. Här får man hålla i åtanke att ökningen också till stor del är en följd av ett allt större utbud av pricacytjänster som krypterade chattar, VPN-tjänster och ökade möjligheter att begränsa insamling av data, säger Lukas Berg.
De flesta svenskar är uppenbarligen negativa till insamling av personlig information, men det finns vissa undantag. Många personer vill dela med sig av information om de får rabatt på ett köp. Ju mer rabatt, desto mer information är man villig att dela med sig av.
– Brytpunkten ligger runt 50 procents rabatt. Om man får köpa någonting för halva priset är det fler, nämligen 47 procent, som är villiga att dela mycket information, än som är villiga att dela lite information, 44 procent.
Godkänner cookies utan att läsa villkoren
Delade meningar-undersökningen visar också att nästan varannan svensk godkänner cookies utan att ta del av informationen kring hur de används, vilket inte är speciellt förvånande, enligt Lukas Berg.
– Det är ett resultat av en informationströtthet. Det skulle vara ohållbart om alla skulle läsa igenom alla avtal de måste godkänna för varje hemsida de besöker eller tjänst som de använder. Frågan är om men ens har godkänt ett avtal som man inte ens har tagit del av?
– Vi har under de år som vi genomfört undersökningen märkt en efterfrågan på en sorts oberoende certifiering för hur personlig information samlas in. En sorts "Svanenmärkning" för digital integritet. Alternativt olika symboler som enkelt illustrerar hur information samlas in om en och i vilka olika syften den används.
Läs mer om ämnet: