Premiärtest för självkörande fordon på svenska vägar
Foto: Adobestock
I ett nytt projekt ska självkörande fordon testas i stadsmiljö och på motortrafikled för första gången i Sverige. I projektet, som startar nu i vår, ingår bland annat KTH, Telenor och Volvo Cars.
– Tester med självkörande fordon har pågått länge och tack vare 5G är vi nära att se dem verka skarpt i samhället. För att minska gapet mellan den självkörande bilen i forskningsmiljö och kommersiellt bruk adderar vi kommunikation med samarbetande vägtrafiksystem och edge computing.
– Under tiden bilen är i rörelse hämtar den information från omgivningen för att identifiera köer, hastigheter, trafikljus och så vidare, helt utan fördröjning. I takt med att 5G blir mer utbyggt kan vi nu testa säkerhet och tillförlitlighet i riktig trafik, naturligtvis bevakat av en person som sitter i bilen, säger Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor, i ett pressmeddelande.
Kontakt med trafikljus
De autonoma fordonen kommer att ha direktkontakt med omvärlden, exempelvis trafikljus, med hjälp av 5G-nätet och sensorer. Baserat på data från fordon, vägsidan och sensorer ska man i projektet utveckla realtidsanalyser för riskbedömning gällande fordonen.
– Med 5G närmar vi oss en verklighet med självkörande bilar. Det innebär stora vinster när transportmedel samverkar med det uppkopplade samhället. Exempelvis kan antalet olyckor som beror på den mänskliga faktorn bli färre och energiförbrukningen lägre med hjälp av smart trafikledning. Vi kan också förbättra förhållandena inom transportsektorn och skapa nya tjänster och affärsmodeller som förbättrar tillgängligheten och ökar användningen per fordon i drift, menar Malina Borg Sigg.
Projektteamet består av representanter från KTH, Telenor, Volvo Cars och Xense Vision. KTH ska leda projektet, som har fått finansiering av Vinnova och inleds nu i vår.
Läs mer om ämnet: