FI bötfäller Swedbank på 850 miljoner

Swedbank Logo

Foto: Adobestock

I april 2022 drabbades Swedbank av en it-incident som innebar att närmare en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton. På grund av frångådda interna processer och bristande kontroller delar Finansinspektionen nu ut en sanktionsavgift på 850 miljoner kronor till banken.

– Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås och den interna kontrollen inte upprätthålls, säger Susanna Grufman, vikarierande generaldirektör, i ett pressmeddelande

Vid it-haveriet såg det ut som att det saknades pengar på kundernas konton efter att ett stort antal transaktioner stoppades i systemen. 

Saknades rätt kontroller

Nu har Finansinspektionen granskat incidenten och kommit fram till att Swedbank genomfört en ändring i it-systemet utan att följa sina rutiner. Därtill saknade banken lämpliga kontrollmekanismer. 

Därigenom har Swedbank brutit mot centrala regler om intern kontroll. 

– Banken frångick sina egna rutiner. Det bidrog till att ett mycket stort antal personer fick omfattande problem med att sköta sina grundläggande banktjänster. Nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton och många kunde inte heller göra betalningar, säger Susanna Grufman. 

Swedbank ska analysera beslutet

Jens Henriksson, vd och koncernchef på Swedbank, säger via ett pressmeddelande att banken ser allvarligt på det inträffade. 

– Vi ser allvarligt på Finansinspektionens anmärkning om att vi gjorde en ändring i ett it-system utan att bankens interna rutiner och processer följdes. Vi ska nu analysera beslutet.

15 mars 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonsäkerhet

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng