Så bygger Ukraina digitala tjänster under rådande krig

Ukrainska Riksdagen Och Alex Iefremov; Diia, Ukraina, Digitala Tjänster

"Vi tror på att arbeta hårt för att hjälpa vår regering i olika digitaliseringsprojekt", säger Alex Iefremov, CEO, Kitsoft. Foto: Adobestock, Kitsoft

Det är snart ett år sedan Ryssland invaderade Ukraina. Redan ett par veckor efter invasionen blev Alex Iefremov, CEO på it-bolaget Kitsoft, kontaktad av Ukrainas regering som ville ha hjälp med att bygga upp nya, stabila, digitala tjänster. För Voister berättar han om sina bästa tips för att utveckla sådana tjänster, om arbetet med den framgångsrika Diia-portalen och om hur han och hans medarbetare hanterade invasionen.  

– Redan ett par veckor efter Rysslands invasion blev vi kontaktade av regeringen som bad oss att börja arbeta på nya tjänster som skulle fungera i den tid av krig och kris vi befinner oss i. Det kan handla om medborgare som vill registrera sig för olika sociala förmåner som ju blir extra kritiskt att tillgodose under kriget, säger Alex Iefremov, vd på it-bolaget Kitsoft som bland annat har utvecklat portalen Diia, Ukrainas plattform för offentliga digitala tjänster.

Plattform för offentlig sektor

Idén med Diia är att du som medborgare bara ska vara ett par klick ifrån viktiga dokument, och att du ska komma åt dessa från din smarta telefon. Redan 2020 kunde den ukrainska regeringen exempelvis ge ut pass och id-kort via plattformen.

Kitsoft specialiserar sig på att utveckla tjänster för offentlig sektor, och i Diia-plattformen ligger man bakom fler än 100 olika tjänster som har gemensamt att de ska vara säkra och lätta att underhålla, skala och kopiera. Tjänsterna riktar sig dels till privatpersoner, dels till företag och organisationer.

– Det kan handla om att du ska kunna registrera din företagsverksamheter på tio klick. Men vi har också gjort det lättare att ansöka om exempelvis barnbidrag. Vi ser på Diia som en sorts omnikanal där vi kan koppla på en massa olika tjänster som ska gå att nå från webben, på en dator eller från en telefon. Även om du har förlorat allt, finns det fortfarande en chans att du i alla fall fortfarande har din smarta telefon och kan komma åt tjänsterna.

Vi tror på att arbeta hårt för att hjälpa vår regering i olika digitaliseringsprojekt för att på så sätt hjälpa till i kriget.

Säkerhet oerhört viktigt

Större tillgång till olika program och ersättningar för människor som inte kan arbeta på grund av kriget, är också exempel på tjänster som Kitsoft utvecklat. Och kriget har sen start, av naturliga skäl, medfört att säkerheten blivit än viktigare.

– Det är oerhört viktigt. Vi är i krig, vilket också innebär att vi är i ett cyberkrig, där vi bland annat upplever en hel del phishing-försök. Säkerhet för oss innebär alltifrån zero trust-funktioner till att veta vad vi ska göra om en dator blir stulen från en användare med högsta möjliga tillgång till våra system.

Framöver tittar Alex Iefremov och hans kollegor på att implementera AI i sina produkter. Dels i utvecklingssyfte, för att underlätta kodningen av nya tjänster, dels ut mot användarna för att göra tjänsterna ännu smidigare att använda.

Vad kan andra lära sig av ert arbete?

– Mitt absolut viktigaste tips är att alltid bygga tjänster som är skalbara och alltid ha inställningen att du ska bygga flera tjänster samtidigt. Om du bygger en tjänst bör du tänka ”hur kan detta bli tio tjänster”, och om du bygger tio tjänster fundera på hur de kan bli 100 tjänster, och så vidare. Ofta är det inte enbart ett problem du ska lösa, utan det problemet du löser här och nu kan oftast återkomma i nya former, och därmed kan en lösning ha flera olika användningsområden. Skapa rätt verktyg och förutsättningar för detta. Städer och samhällen växer och förändras varje dag, på gott och ont. Ju mer anpassningsbar en tjänst kan vara, desto bättre.

Den första veckan

Idag har Kitsoft cirka 80 anställda, varav 20 arbetar i andra städer och länder i Europa, delvis på grund av kriget. Alex Iefremov beskriver utmaningarna med att helt plötsligt vakna upp och inse att ens land är under attack.

Även om du har förlorat allt, finns det fortfarande en chans att du i alla fall fortfarande har din smarta telefon och kan komma åt tjänsterna.

– Den tuffaste perioden var helt klart den första dagen. Inte för att riskerna nödvändigtvis var som störst då, utan på grund av den psykologiska chocken. Den första veckan handlade mycket om att hitta säkra platser att vara på, och att hjälpa våra medarbetare som befann sig på ockuperad mark.

Stolt över sina medarbetare

För varje vecka som gick märkte Alex Iefremov, och många med honom, hur arbetet blev ett sätt att fokusera på något annat och ett sätt att fly undan krig och stress. I början upprättades dagliga möten för att se hur alla mådde, och man har fortfarande sådana avstämningar med några veckors mellanrum.

Dessutom beskriver Alex Iefremov en kultur där du alltid kan vända dig till dina kollegor för hjälp och stöd. Specifikt lagkänslan och att han lyckats behålla sina medarbetare beskriver han som  sin största framgång det senaste året.

– Vi har räddat vårt lag och till och med lyckats växa, och sedan pandemin har vi lärt oss att arbeta effektivt på distans. Jag är stolt över att vi har bevisat att vi kan bygga nya, efterfrågade tjänster blixtsnabbt. Vi tror på att arbeta hårt för att hjälpa vår regering i olika digitaliseringsprojekt för att på så sätt hjälpa till i kriget, med förhoppningen att allting kommer att bli bra tillslut.

21 februari 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerkriget i ukrainaFoto Kitsoft, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning