Egen utveckling kräver smart drift och säkerhet för Koenigsegg
Koenigsegg Jesko och Gert Mårs. Foto: Koenigsegg, Fredrik Kron/Voister.
Koenigsegg är det nischade svenska bilmärket som producerar förstklassiga sportbilar i mångmiljonkronorsklassen. Eftersom all it-utveckling för bilarna äger rum internt, ställer det stora krav på en bra dialog mellan it- och utvecklingsavdelningen. Samtidigt blir säkerheten central för att skydda alla patent. Det säger Gert Mårs, IT Director, Koenigsegg.
– Nu när vi har fått vår så kallade bas-it på plats, kommer vi att kunna fokusera mer på verksamheten och stötta den med olika it-komponenter, säger Gert Mårs, IT Director, Koenigsegg.
Vad innebär det?
– Vi har en ganska stor utvecklingsavdelning som vi vill kunna stödja mer. Vi vill också kunna hjälpa till med kloka idéer om vad som är möjligt rent allmänt, och kunna stötta mer i säkerhetsarbetet. Och sist men inte minst, upprätthålla stabiliteten i driften.
Koenigsegg utvecklar mycket av sin mjukvara själv. Vad innebär det för dig?
– Det innebär att vi har en hel avdelning inom R&D, research and development, som visserligen inte rapporterar till mig men som ställer krav på ganska mycket när det kommer till serverinfrastruktur, nätverk med mera. Vi utvecklar ju all mjukvara i bilarna själv. Alltifrån body control och motorstyrning, till infotainmentsystem är utvecklade inhouse. Det innebär mycket dialog.
Utvecklarna vill en sak och du en annan?
– Ja, så är det, vi vill mycket olika saker i vissa lägen. Då gäller det att hitta de rätta kompromisserna. De vill ha större frihet än vad de kan få, till exempel. Det är inte alltid att de ser helheten, utan man ser ganska mycket till sitt eget. Det är det här traditionella: ”ge mig en lekplats som jag kan springa hur jag vill i” jämfört med "den här lekplatsen är något som jag som it-chef kan garantera fungerar hela tiden". Det finns olika sätt att hantera detta, exempelvis med utvecklings- och testmiljöer.
Vilka är dina största utmaningar just nu?
– Naturligtvis den förändrade omvärlden med de säkerhetshot som finns. Vi är ju inte ett jättestort företag, men vi är i alla fall 550 anställda idag och kommer att vara 800 inom något år. Vi har mycket intellektuellt kapital och massor med patent. Vi ligger långt fram på många områden, både när det gäller elektronik och kolfibertillverkning. Det är klart att vi därför blir intressanta för ganska många. Det är en utmaning.
Hur blir denna säkerhetsutmaning annorlunda för dig jämfört med andra it-chefer?
– Egentligen tror jag inte att det är någon större skillnad. Vi har alla samma grundproblem som vi behöver lösa på olika sätt. Jag tror att alla bör tänka i ungefär samma banor idag, och det är att ha koll på vad man vet och vem som är var. Mitt sätt att hantera det är att skaffa så bra partners som möjligt att arbeta med.
Hur arbetar ni med kompetensbristen?
– Vi arbetar aktivt med olika typer av rekryteringar. Bland våra 550 medarbetare finns närmare 50 olika nationaliteter. Vi har också ett varumärke som gör att vi har rätt så lätt att rekrytera i vissa lägen, men på vissa områden kan det ju vara svårt att få tag i de som är bäst. Samtidigt arbetar vi med traditionell kompetensutveckling.
Vart ser du er om 18-24 månader?
– Det som ligger framför oss nu är att vi håller på att bygga en ny fabrik. Vi måste säkerställa att vi får in rätt it i den. Vi ska också flytta delar av datacentret ner i vår nya datahall. Tidplanen är att vi flyttar in någon gång till sommaren 2023. Samtidigt kommer nya bilmodeller att komma på produktionslinan och detta arbete behöver också stöttas. Vi skalar upp tillverkningstakten enormt med Koenigsegg-mått mätt. Vi kommer att mångdubbla tillverkningstakten. Det kommer att innebära en del utmaningar att hantera.
Läs mer om ämnet: