Inget pris på kärlek – betaldejtingappar växer trots inflation
I kristider minskar konsumtionen av dyra varor, samtidigt som vårt behov av närhet till andra människor ökar. Det kan enligt konsumtionsforskaren John Magnus Roos vara några av förklaringarna till att dejtingapparna har fått fler betalande användare under hösten.
– Traditionellt har konsumtionen av spel, alkohol och tobak ökat i kristider. Dejtingappar kanske står för ett nytt sätt att fly från vardagstristessen. Det kan ju också vara så att man helt enkelt vill ha någon bredvid sig i tuffare tider, säger John Magnus Roos, konsumtionsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg, till SVT.
Enligt SCB sjunker detaljhandelskonsumtionen för femte månaden i rad, vilket är ett tecken på att vi går mot tuffare ekonomiska tider. Men detta märks inte i dejtingapparna. Till exempel ökade betalande Tinder-användare med 7 procent under perioden juli till september, och ägarna Match-gruppen som äger apparna Hinge och OkCupid, slog intäktsrekord under motsvarande period.
Må bra i stunden
– En viss typ av konsumtion som får oss att må bra i stunden och fly verkligheten tillfälligt, ökar. En annan förklaring handlar om att människor gärna vill ha någon hos sig i tuffa tider. Behovet av andra människor växer.
John Magnus Roos menar att vi under relativt ekonomiskt kärva förhållanden slutar att konsumera dyrare produkter som bilar, vitvaror och möbler, medan konsumtionen av billigare produkter och tjänster tenderar att öka.
– Vardagen vi skapat, där vi hela tiden kan förändra vår identitet genom konsumtion, den försvinner inte bara för att vi går in i en lågkonjunktur. Det som händer är att vi börjar konsumera billigare saker. Fast-fashion växer och försäljningen av billigare smink ökar, säger John Magnus Roos.
Källa: SVT
Läs mer om ämnet: