Se på när AI spelar fotboll

Googles systerbolag Deepmind har utvecklat en sorts AI-agenter som kan lära sig att röra på sig, och vidare träna på att röra sig i ett tredimensionellt rum. Och de rangliga figurerna har redan lyckats spela ett antal fotbollsmatcher mot varandra.

Det handlar om en sorts ny neural probabilistisk motor-inlärning eller neural probabilistic motor primitives (NPMP) på engelska.

Forskarna på Deepmind, som ligger bakom den nya studien, beskriver NPMP som ett slags modul som utför motoriska uppgifter och som förenklat tränar genom att observera tusentals timmar av rörelser från andra objekt, såsom människor eller djur, för att sedan ”suga åt sig” och tillgodogöra sig dessa.

Fotboll två mot två

Och i det här fallet fortsatte man dessutom att träna modulerna på att spela en rudimentär form av fotboll.

– Vi optimerade lag med agenter som var begränsade att använda mänskliga rörelser, till att spela simulerad fotboll med hjälp av förstärkningsinlärning, skriver forskarna i studien.

Genom att belöna dem varje gång det blev mål, kunde forskargruppen få dem att börja springa efter 50 timmars träning, och efter några dagar kunde de dessutom börja förutspå var bollen skulle hamna och hur andra agenter skulle reagera på bollens position.

Förberedelse för riktiga världen

I förlängningen handlar det om att förbereda den här typen av AI-robotar på den riktiga världen med gravitation, hala underlag, och där andra agenter kan störa. Fotbollsövningen är ett sätt att låta AI-agenterna optimera sitt uppträdande.

Källa: The Verge

13 september 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerAIFoto DeepMind

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng