IMY granskar nya klagomål mot Klarna

Klarna Under Förstoringsglas; Imy, Granskning, Gdpr

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ska granska Klarna efter klagomål som kommit in till myndigheten om att privatpersoner stött på hinder när de velat ta bort sina personuppgifter.

Klagomålen som fått IMY att på nytt granska betaltjänsten Klarna kommer denna gång främst från Tyskland.

Det är enskilda personer som vänt sig till bolaget och bett om att få sina personuppgifter raderade, men där den här processen ska ha varit krånglig och enligt klagomålen har Klarna ställt orimliga krav på hur privatpersonerna har varit tvungna att identifiera sig.

– Nu inleder vi en tillsyn mot Klarna för att utreda klagomålen vidare. Syftet med tillsynen är bland annat att utreda om bolaget genom sina krav på identifiering har försvårat för enskilda att utöva sina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, säger Linnéa Sommar som är jurist på IMY, i ett pressmeddelande.

Källa: IMY

19 september 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerGDPRFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng