IMY granskar nya klagomål mot Klarna
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ska granska Klarna efter klagomål som kommit in till myndigheten om att privatpersoner stött på hinder när de velat ta bort sina personuppgifter.
Klagomålen som fått IMY att på nytt granska betaltjänsten Klarna kommer denna gång främst från Tyskland.
Det är enskilda personer som vänt sig till bolaget och bett om att få sina personuppgifter raderade, men där den här processen ska ha varit krånglig och enligt klagomålen har Klarna ställt orimliga krav på hur privatpersonerna har varit tvungna att identifiera sig.
– Nu inleder vi en tillsyn mot Klarna för att utreda klagomålen vidare. Syftet med tillsynen är bland annat att utreda om bolaget genom sina krav på identifiering har försvårat för enskilda att utöva sina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, säger Linnéa Sommar som är jurist på IMY, i ett pressmeddelande.
Källa: IMY
Läs mer om ämnet: