Banking-as-a-service och datadelning vägen framåt för SEB
SEB:s kontor i Arenastaden i Solna och Petra Ålund, head of Group Technology på SEB. Foto: SEB
För att möta den digitala framtiden satsar SEB på mer datadelning, fler samarbeten och mer tjänster, där ett exempel är deras nya egenutvecklade Banking-as-a-service-plattform (BaaS).
– Genom vår innovationsstudio SEBx har vi ett strategiskt partnerskap med Humla, en nystartad fintech för att utveckla finansiella produkter och tjänster inom Axel Johnson-koncernen. De är först ut att använda vår BaaS-plattform där de ska kunna interagera med sina kunder och själva ha kontroll över datan.
– Istället för att göra transaktioner och köp via exempelvis Klarna kör de lösningen själv, äger datan, kan analysera den och till exempel rikta nya erbjudanden baserat på datan. Vi levererar en lösning att använda för dem utan att vi märks av utåt, så att säga, säger Petra Ålund, head of Group Technology på SEB.
Grundades på 1800-talet
Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) grundades redan 1856. Den långa historien ser Petra Ålund som en fördel i den nya digitala ekonomin.
– Vi har funnits med så länge att vi vet att en nyckel till framgång är förtroende och samarbeten. Därför har vi i många år varit drivande i det som vi kallar för open banking. Detta innebär att man på ett säkert sätt öppnar upp sina gränssnitt vilket gör det möjligt för exempelvis mindre fintech-bolag att komma åt vår data och skapa lösningar på den.
Så har inte banksfären alltid sett ut. Tidigare var det mycket mer slutna system.
– Jag tycker det är jätteroligt med mer öppenhet och samarbeten där vi kan använda någon annans utvecklade lösning, eller att vi skapar lösningar som någon annan använder, som exempelvis tidigare nämnda Banking-as-a-service.
Nästa Swish
Ett exempel på ett lyckat samarbete är Swish, som SEB äger tillsammans med bland annat Handelsbanken, Nordea och Swedbank. Vad som blir nästa succé à la Swish är svårt att förutse men den gemensamma betalningsinfrastrukturen P27 skulle kunna bli det, menar Petra Ålund.
– Partnerskapet mellan flera av de ledande storbankerna i Norden för att skapa en gemensam betalningsinfrastruktur, kallat P27, kan bli stort. Det möjliggör transaktioner mellan nordiska länder, även i euro, i realtid. Tidigare har dessa transaktioner tagit lång tid. Även P27 är samägt så här försöker vi tillsammans skapa infrastrukturen för att möjliggöra små betalningar enkelt och snabbt baserat på ett gemensamt standardiserat format, så att det blir billigt.
Vi inom bankvärlden måste våga utveckla och testa många nya lösningar för att hitta vad som flyger.
– Eller kanske blir det vår Banking-as-a-service, vem vet? Det är väldigt svårt att säga, det var ingen som trodde att Swish skulle bli en sådan succé och få så många personer i alla åldrar att bryta sina beteendemönster. Vad jag vet är att vi inom bankvärlden måste våga utveckla och testa många nya lösningar för att hitta vad som flyger.
Hur ser SEB annorlunda ut digitalt om 24 månader?
– Vi kommer säkert att köpa en del smarta lösningar men även integrera fler av andras SaaS-lösningar (Software-as-a-service) som är bra för oss och för våra kunder. Vi behöver inte bara ha egenutvecklade system, som ofta kan bli dyrare och svårare att underhålla i längden, utan vi kan också köpa standardiserade tjänster som återanvänds av många banker och som inte är unika för oss.
– Vi kommer även ha fler tjänster kopplade till hållbarhet. Vi ser att både privatpersoner och företag allt mer vill veta att de köper rätt saker och tar hållbara beslut i vardagen. Här vill vi vara föregångare och en bra rådgivare och på ett transparent sätt kunna visa upp vad våra kunders aktiva val får för effekt.
Läs mer om ämnet: