Ny lag kan stoppa Googles annonsdominans online
Googles vd Sundar Pichai under World Economic Forum. Foto: World Economic Forum / Greg Beadle @Flickr
En ny amerikansk lag ska bryta Googles och Facebooks dominans på nätet. Om lagen träder i kraft kan bolagen behöva dela upp sina verksamheter inom onlineannonser.
Amerikanska senatorer från både republikanskt och demokratiskt håll har tagit fram ett gemensamt förslag som kan göra tillvaron svårare för bland annat Google och Facebook. Syftet med lagen är att bryta upp techbolagens dominans inom nätannonsering.
Om det nya förslaget blir lag skulle bolag som per år hanterar över 20 miljarder dollar i digitala annonstransaktioner förbjudas från att delta i mer än en del av det digitala annons-ekosystemet.
Detta skulle kunna bli ett dråpslag för Google som agerar i varje del av värdekedjan och kopplar ihop köpare och säljare kring nätannonser.
Google innehar bland annat verktygen för att hjälpa bolag att köpa och sälja annonser samt auktionshusen och handelsplatserna där transaktionerna sker. Att verka inom alla dessa områden skulle inte vara tillåtet under den nya lagen.
– Det är fel lagförslag, vid fel tillfälle, riktat mot fel mål. Om förslaget träder i kraft skulle det sänka annonskvaliteten och slå mot småföretagens möjligheter att snabbt och enkelt kunna växa online, säger Google i en kommentar.
Läs mer om ämnet: