Ett samarbete med Cisco

Full översyn av internet med ThousandEyes

Foto: Adobestock

Ciscos plattform ThousandEyes gör att du kan se internet som ditt egna nätverk. Med hjälp av så kallade agenter skapas visibilitet och översyn av applikationer, datacenter och molnbaserade tjänster vilket gör det lättare att isolera var diverse problem ligger och därefter lösa dem. 

Hur löser du problem i en internetbaserad värld? Svaret på frågan är enkel: ThousandEyes. Det menar i alla fall Anton Lindholm, technical solutions architect på Cisco, som pratade om plattformen under Cisco Connect 2022.

ThousandEyes är en del av Cisco och en viktig del i erbjudandet för säker digitalisering. Det är en SaaS-tjänst som gör att du kan få visibilitet och insyn i den digitala upplevelsen för applikationer, datacenter och molnbaserade tjänster, oavsett vilket nätverk kunder och anställda befinner sig på.

Med plattformen kan du se internet som ditt egna nätverk, snabbt isolera var diverse problem ligger och lösa dem.

Tre olika sorters agenter

I tjänsten finns endast ett fåtal komponenter, som kallas agenter. Dessa består av enterprise-agenter, moln-agenter och endpoint-agenter. De stora skillnaderna mellan dessa tre handlar om deras plats, huruvida de befinner sig i ditt nätverk, runt om i världen eller på en laptop.

Cisco Connect 2022

Hela eventet Cisco Connect 2022 går att se i efterhand här. 

Med agenterna kan man testa nätverket mot olika SaaS-tjänster, onprem-applikationer, hemsidor eller andra IP-adresser för att se hur det ser ut och var problemen finns.

Utan en sådan här tjänst kan det vara svårt att veta vad problemet är. Ligger det i vårt eget nätverk, är det ett applikationsproblem eller är det något fel på brandväggen? Om man inte vet vad problemet är så är det svårt för någon att äga problemet, och ärendet skickas istället lätt vidare från team till team.

Olika team i samma vy

Med ThousandEyes kan istället ditt företags applikationsteam, nätverksteam och säkerhetsteam dela vy över samma data vilket kan spara enormt mycket tid.

Anton Lindholm exemplifierar nyttan med it-teknikern Åke som arbetar på ett mellanstort företag i Stockholm.

Är problemet i vårt nätverk, någon annanstans eller i företagets molntjänst Office 365? Det går lätt att se i ThousandEyes.

Åke får in ett ärende om att nätverket är segt på företagets kontor i Madrid, vilket påverkar arbetsdagen för de anställda där. I tjänsten kan Åke se omfattningen på latensen på kontoret i Madrid och hur länge det varat.

Nästa steg är att identifiera var problemet ligger: Är det i vårt nätverk, någon annanstans eller i företagets molntjänst Office 365? Det går lätt att se i ThousandEyes. Om problemet ligger i Microsofts nätverk kan vi skicka informationen till dem så får de lösa det. Utan tjänsten hade Åke börjat leta i egna nätverket först, vilket hade varit bortslösad tid.

Passiva användare vid felsökningar

Ett annat exempel är att Åke får ett samtal från en chef på hans företag om att en viss sajt inte fungerar.

Då kan Åke direkt, via agenten på chefens dator, se att det finns en hög latens vid inloggning på just den sajten. Sedan kan han se vad som är problemet, ifall det är själva klienten, nätverket eller VPN-lösningen, och därefter berätta för chefen vad problemet är.

Med ThousandEyes kan Åke lösa problem snabbt utan att behöva ställa jobbiga frågor som: Vad är din IP-adress? Eller: Har du testat att starta om datorn? Dessutom behöver inte användaren vara aktiv vid felsökningen och plattformen fungerar både på kontoret och hemifrån, avslutar Anton Lindholm.

11 maj 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Foto: Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng