Höjd beredskap i banksfären
På grund av en DDoS-attack mot Nordeas finska verksamhet har vissa tjänster fungerat sämre sedan förra veckan. Nordea bekräftar nu att även den svenska verksamheten berörs av den pågående attacken. Samtidigt höjs beredskapen hos andra banker.
– Vissa av Nordeas tjänster har utsatts för en överbelastningsattack. Vi utreder fortfarande orsakerna. Vi har ändå kunnat säkerställa tjänsterna på så sätt att våra kunder kan logga in i mobil- och internetbanken. Dock kan våra tjänster upplevas som långsamma för tillfället. Vi arbetar med att åtgärda detta så snart som möjligt. Detta inkluderar också Nordea Sverige, säger Mikaela Grönlund, presskommunikatör på Nordea.
Mikaela Granlund kommenterar inte huruvida Nordea höjt beredskapen till följd av Rysslands invasion av Ukraina, men menar att banken står väl förberedd.
– Datasäkerhet och dataskydd är viktiga hörnstenar av vår verksamhet. Vi är förberedda för olika typer av situationer, säger Mikaela Grönlund.
SEB höjer beredskapen
Cyberhot är en del av vardagen för banker runt om i världen. Skandinaviska Enskilda Banken, SEB, har höjt sin beredskap.
– Alltid vid händelser i vår omvärld höjer vi vår beredskapsnivå. Vidare ser vi regelbundet försök att störa vår verksamhet, och så har det sett under en lång tid. Just nu ser vi ett förhöjt cyberhot mot hela samhället och har stärkt vår beredskap på detta område. Av säkerhetsskäl avböjer vi att gå in på detaljer, säger Frank Hojem, kommunikationschef på SEB.
Swedbank har inga pågående störningar.
– Swedbanks it-system är säkra och stabila. Om vi har en störning i något av våra system som påverkar kunderna, informerar vi alltid om det. Vi går dock inte in på orsaken till störningen. För närvarande har vi inga pågående störningar, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Swedbank.
Källa: Realtid
Läs mer om ämnet: