Så påverkar Alla hjärtans dag vårt surfande
Alla hjärtans dag är här vilket innebär ett ökat tryck på alla möjliga digitala tjänster. För både Wolt, Foodora och Tinder når surfandet rekordnivåer den 14 februari.
Alla hjärtans dag 2021 omsatte leveransbolaget Wolt dubbelt så mycket som man gjorde samma dag 2020. En bidragande faktor till detta var en stark försäljningsökning av blommor. I år har Wolt breddat utbudet ytterligare och erbjuder nu även hemleverans av kondomer och sexleksaker.
Även Foodora förväntar sig ett högt tryck under dagen. Bland annat har man tagit in tusentals rosor i sortimentet för att kunna möta den ökande efterfrågan.
Ökat sug efter nätdejting
Enligt undersökningen Svenskarna och Internet har mer än var fjärde singel i Sverige nätdejtat det senaste året. Samtidigt är februari den månad då flest människor registrerar sig på dejtingsajter. Enligt världens största dejtingapp Tinder väntar nu flera år med en helt ny typ av dejting, och man har gjort en lista över saker att ha koll på för att öka din chans till romans, både under Alla hjärtans dag och framöver.
1. Digitala dejter kommer vara en del av det nya normala. När fysisk kontakt blev en hälsorisk sökte sig många till virtuella upplevelser för mänsklig kontakt. Enligt en undersökning menade 40 procent av Tinders Generation Z-användare att de kommer fortsätta gå på digitala dejter, även nu när fysiska dejter är möjliga igen.
2. Allt fler vill se vart saker tar vägen. I en undersökning bland Tinders medlemmar har antalet sökande som letat efter “ingen speciell typ av relation” ökat med nästan 50 procent. Om pandemin var något som drev en önskan om äktenskap, kommer nästa generation av dejtare söka efter mer öppna relationer.
3. De som dejtar är mer ärliga och äkta. Pandemin har hjälpt många att få perspektiv på tillvaron, vilket har lett till en ökad öppenhet och sårbarhet vid dejting.
4. Ökad transparens gällande gränser. Pandemin har skapat fler diskussioner gällande ens personliga gränser, där Tinder-medlemmar skriver tydliga förväntningar på sin bio, exempelvis har frasen “Bär en mask” och orden ”gränser” och “samtycke” ökat under pandemin.
Källa: SvD, Tinder
Läs mer om ämnet: