Så ställer NWT Media om till digitala nyheter
Daniel Lundström, CTO, NWT Media (t.h.).
Effektivare tidningsdistribution, poddar, och mer personaliserade nyhetsappar. Det är några av lösningarna för NWT Media, som bland annat omfattar Nya Wermlands-Tidningen, i omställningen till att bli ett mer modernt och digitalt mediehus.
– Vi har nyligen gjort en omorganisation där vi slagit ihop it och utveckling. Framförallt handlar det om att lägga all teknisk specialkompetens i en och samma avdelning, säger Daniel Lundström, CTO, NWT Media.
NWT Media omfattar drygt 15 titlar både online och på papper, bland annat Nya Wermlands-Tidningen, och har sitt säte i Karlstad.
Papper blir appar
Ingen har väl undgått att tidningsbranschen, precis som många andra branscher, de senaste 5-10 åren har stått inför en stor utmaning i dels att söka behålla, dels fånga nya läsare online, i takt med att papperstidningen blivit ett mindre populärt alternativ för att konsumera nyheter.
Ett sätt som NWT tacklar just denna utmaning, är genom att använda sig av sitt dotterbolag NWT Distribution, som förutom tidningsutdelning också levererar varor från e-handlare. Men för den som vill konsumera digitalt finns förstås appar och e-tidning.
– Vi är inne i en digitaliseringsresa där vi går från att vara mycket mer än ett papperstidningsföretag, och bli ett modernt och digitalt mediehus.
Jag tycker att vi bedriver en samhällsviktig verksamhet som finns till för medborgarens skull.
Projekt 2026
Sedan en tid tillbaka driver NWT Media det interna projektet NWT 2026. Det handlar om att se över alla verksamheter och avdelningar, från läsarupplevelse till distribution, och hitta lösning för att automatisera så mycket som möjligt, med hjälp av den nya centrala it-organisationen.
– Det huvudsakliga syftet är att vi ska minska vårt beroende av print och öka våra digitala intäkter, säger Daniel Lundström.
Som CTO är det Daniel Lundströms uppgift att bland annat se till att it-drift och utvecklingsteamen arbetar i samma takt och mot samma mål, och driva all teknisk utveckling i företaget så att verksamhetens behov och mål stöttas på bästa sätt.
– NWT Media har till exempel startat upp en analysavdelning som arbetar med analys av vårt tidningsinnehåll, och som min avdelning arbetar nära med. Det kan till exempel handla om vad konsumenterna läser och vilka drivkrafter som ligger bakom att du blir prenumerant, säger han.
Vikten av lokalmedia
Det kommande året handlar mycket om att uppgradera plattformen och gränssnittet i bolagets nyhetsapp, och förbättra för annonsörer, genom att till exempel göra det lättare att personalisera innehållet för användaren.
Samtidigt har NWT Media startat en krim-podd och en hockey-podd, för att hitta nya sätt att nå sina läsare digitalt.
Var är ni om fem år?
– Då hoppas vi att vi har en produkt som står sig starkt i det digitala landskapet. Vi skriver framförallt om vad som händer lokalt i och runt Värmland och vi vill nå våra medborgare i de kanaler som de föredrar, och levererar ett vasst innehåll så att de vill fortsätta konsumera det vi gör. Jag har själv tidigare arbetat som journalist här, och tycker att vi bedriver en samhällsviktig verksamhet som finns till för medborgarens skull.
Läs mer om ämnet: