Apples högform – åter förbi Xiaomi på mobilmarknaden

Mobilmarknaden 960640

Försäljningen av smartphones sjönk kraftigt under årets tredje kvartal. För Apple var det dock en positiv period då man återtog andraplatsen på marknaden från Xiaomi.

Enligt Gartner sjönk försäljningen till slutanvändare med 6,8 procent under Q3 i år jämfört med Q3 2020. Komponentbristen är fortfarande ett problem och leder bland annat till lägre lagerhållning och försenade leveranser. 

– Trots stark efterfrågan från konsumenter minskade mobilförsäljningen på grund av försenade produktlanseringar, längre leveransscheman och otillräckliga lager i försäljningskanalen, säger Anshul Gupta på Gartner.

Försäljningen av dyrare premiumtelefoner gick upp även om den totala försäljningen gick ned. Apple tog sig förbi Xiaomi gällande antalet sålda enheter och är därmed åter tvåa på marknaden.

Samsung minskade sin försäljning med 10 miljoner enheter men är trots det överlägsen etta och har 20 procent av marknaden.

Apple har 14 procent av marknaden, Xiaomi 13 procent, fyran Vivo har 10,5 procent och femman Oppo har 10 procent.

Antalet sålda enheter per leverantör under Q3.

  1. Samsung ca 69 miljoner
  2. Apple ca 48 miljoner
  3. Xiaomi ca 44 miljoner
  4. Vivo ca 36 miljoner
  5. Oppo ca 34 miljoner

    Övriga: 111 miljoner

Källa: Gartner 

29 november 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng