Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Sveriges första drönarcentrum

Drönarcentrum I Sverige

Västervik blir nationellt centrum för framtidens obemannade flygande system med fyra zoner över all typ av terräng. Det är Transportstyrelsen som gett grönt ljus för Sveriges första UAS-zoner.

– Vi tycker att det är viktigt att det skapas möjlighet för utveckling av den nya tekniken kring UAS, men ser också vikten av att detta görs på ett säkert sätt. Eftersom det här är den första geografiska UAS-zonen vi skapar i Sverige har vi funnit det nödvändigt att komplettera med ett restriktionsområde. Anledningen är att zonerna inte kan förbjuda övrig luftfart utan endast är till för att reglera UAS, säger Jörgen Andersson, sektionschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har gett klartecken till geografiska UAS-zoner, unmanned aircraft system, för drönare i luftrummet i Västervik.

U-space kommer på bred front

Det är också starten för ett nationellt centrum för utveckling av obemannade flygande system. Målet är att utveckla nya digitala tjänster och lösningar i luftrummet, eller U-space.

– Det här är någonting som kommer på bred front och för vår del gäller det att utforma ett säkert sätt för bemannade och obemannade luftfarkoster att samsas i det nedre luftrummet. 

UAS-centret omfattar fyra geografiska zoner som sträcker sig upp till 640 meter över havet. Zonerna omfattar alla terrängtyper och infrastrukturer, från skog och öppet hav till kraftledningar, som behövs för att utveckla framtidens drönarsystem.

Källa: Transportstyrelsen

19 oktober 2021 Reporter anne hammarskjöld digit Foto Adobestock

Senaste nytt