Ransomware påskyndade digitaliseringen hos Bakels
De senaste 18 månaderna har Bakels tagit stora digitala kliv, inte minst på grund av en ransomeware-attack som bolaget utsattes för under förra året. Nu handlar arbetet om att hjälpa medarbetarna att använda nya, effektiva verktyg.
– Bakels tillverkar bakingredienser som finns i olika mjölblandningar, remonser och aromer. Vi finns till exempel i produkter från Delicato, säger Anna Stewart, information technology infrastrutcure operations manager, på Bakels.
Vad har hänt för er sedan du började i januari 2020?
– En hel del. När jag kom in var det en förhållandevis eftersatt it-miljö, och jag ville ta oss framåt i digitaliseringen och centralisera mer av våra lösningar. Vi hade inte kommit så långt med Microsoft Dynamics 365, till exempel. Det har varit en omfattande resa som innefattat nya nätverkslösningar, och ny hård- och mjukvara.
Vad innebar pandemin för er?
– För att ta ett positivt perspektiv, krävde det att vi var tvungna att göra något, och medarbetare var tvungna att lära sig att använda en dator på ett helt annat sätt än tidigare. Vi införde Teams och lärde upp varandra i att ha digitala möten, och såg till att ha tekniken på plats som möjliggjorde detta.
Vad har varit de största utmaningarna under resan?
– Förutom att det har varit mycket nytt att lära för många, i form av nya arbetssätt och rutiner, utsattes vi för en ransomware-attack i november förra året.
Hur löste ni det?
– Ett gediget arbete dygnet runt i ett par veckor, och det ledde till en naturlig upprensning bland filer som vi redan hade tänkt rensa ut. Vi har avvecklat servar för att gå till en mer molnbaserad miljö, och attacken gjorde det mer aktuellt att helt och hållet gå över till det affärssystem som vi redan hade börjat kliva över till. Den resan snabbade vi alltså på lite, och planen som från början var 8-12 månader blev istället ett knappt halvår. Det har med andra ord hänt en hel del hos oss de senaste 18 månaderna.
Vad ser du om du blickar 18 månader framåt i tiden?
– Det lär inte bli liknande omfattande förändringar kommande 18 månader, som dem vi har bakom oss. Men nu har vi fått en jättebra grund att stå på, som vi vill utveckla och som kan hjälpa oss att haka på andra omställningar som vi ser. Den stora utmaningen just nu är att få medarbetare att förstå nyttan i de nya lösningarna, och hur de kan hjälpa oss att bli mer effektiva. Vi kommer bli av med en hel del manuellt arbete och vinner tid. Det kommer bli jätteroligt.
Läs mer om ämnet: