Laser och IoT gör Göteborgs spårvägar smartare

Göteborgs spårvägar är inne i ett omvälvande digitaliseringsarbete. Bland annat handlar det om RFID-system för vagnspositionering och planering, laserenheter som mäter vagnars stålhjul dagligen, och IoT-mätningar som känner av hur vagnarna mår för att få ett mer preventivt underhåll. 

Göteborgs spårvägar är ett bolag som har levt i 142 år så vi vet hur man bedriver spårvagnsresor i Göteborg. Vi är nu i ett jättestort arbete med att skapa en kvalitetsresa av rang, där ny teknik kan hjälpa oss att bli effektivare. Men teknik, människor, processer och ledarskap måste hänga ihop, och det är det vi håller på med nu i alla våra verksamhetsgrenar. Det är otroligt roligt men också utmanande för vi måste vända det här bolaget rejält för att komma med på den här resan, säger Jonas Lindberg, it-chef på Göteborgs spårvägar. 

Det låter som ett stort arbete, vilka tekniker fokuserar ni på just nu? 

Vi fokuserar på många olika saker, det är mycket som behöver moderniseras på alla områden. Både på de trafikala systemen hur vi planerar våra förartjänster, rutter, tidtabeller och så vidare, men också underhållet, det vill säga hur vi bedriver materialförsörjning, processer med lagerhantering och så vidare. Vi arbetar också med de rent administrativa frågorna som har med anställningar att göra, som exempelvis hur man kan effektivisera HR-processer. Även på ekonomisidan så vi kan arbeta med purchase-to-pay och att vi kan automatisera flöden som har med fakturor och fakturahantering att göra. 

Och det finns många roliga tekniker som skapar en effektivitet i verksamheten. Ett exempel handlar om våra vagnar. Vi vet var alla vagnar är, varje given sekund ute på stan. Men när jag började för två år sedan hade vi dock ingen aning om deras plats när de befann sig inne i depån. Depån är ju stor som flera fotbollsplaner, och det är väldigt täta spår. Då behöver man veta var alla vagnar är varje given sekund. Här har vi jobbat med RFID-system för att kunna positionera var vagnarna är någonstans, vilket även gör det lättare att planera nästa dags utsättning. 

En annan förändring gäller våra vagnars stålhjul, dessa kräver en viss tolerans. Tidigare har vi mätt toleransen manuellt med skjutmått, vilket inte är optimalt därför att olika personer kan mäta på olika sätt. Det ska vi göra digitalt istället. Innan året är slut har vi två stycken laserenheter som mäter våra vagnar varje dag. Tidigare mätte vi cirka tio vagnar per dag, men nu kan vi mäta i princip hela flottan varje dag, vilket innebär att vi får en helt annan trendanalytisk förmåga. Vi kan se var slitaget ligger någonstans och således planera både våra besiktningar och svarvningar på ett helt annorlunda sätt. 

Nu kan vi mäta i princip hela vagnsflottan varje dag, vilket innebär att vi får en helt annan trendanalytisk förmåga.

Vi har också börjat med IoT-mätningar som känner av hur vagnen mår just nu. 

Vad menar du med “hur vagnen mår”? 

Vi har ju ett planerat underhåll på en vagn. Samtidigt händer det mycket saker i vår stad som är väldigt öppen, vagnarna möter trafikanter i bussar, bilar, elscootrar, barnvagnar och så vidare. Då gäller det att vi har koll på hela infrastrukturen.

Man behöver självklart hantera det som är akut men det kan också finnas mindre akuta ärenden. Någonstans kanske det finns en dörr som börjar bli trög, det finns ingen plan på att den ska servas men via våra IoT-mätningar kan vi känna av trögheten och smörja dörren samma kväll, istället för att den går sönder ute på stan nästa dag. Det blir ett mer preventivt underhåll och framgent kanske till och med preskriptivt. 

Hur ser Göteborgs spårvägar annorlunda ut om två år?

Det blir en väldigt stor omställning. Just nu har vi byggt upp de här planerna som har med hela vår förändringsresa att göra, som kan sätta digitaliseringen på kartan. Om två år har vi ett helt nytt trafikalt system, en helt ny plattform för vårt underhållssystem, en ny HR-process som automatiserar en hel del av de flödena som behöver automatiseras.

Vi kommer även ha en helt ny säkerhetsstruktur gällande vårt nätverk med automatiserad segmentering. Vi kommer också ha en helt ny plattform för videokameraövervakning som gör att polisen kan få den hjälp de behöver från oss vid brottsutredningar. Så det är ett helt nytt bolag om två år.

18 oktober 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Voister, Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng