Ahlsells satsning: anställ istället för att hyra konsulter

Ahlsell valde att göra sig av med inhyrda konsulter och satsade istället på att anställa medarbetare till it-avdelningen. Resultatet är snabbare och nöjdare team, och enligt tf CDO Kenneth Larsson har det också skapat ökad affärsnytta för verksamheten.

– På Ahlsell driver vi en stor digital transformation som innebär att vi driver vårt utvecklingsarbete inhouse. På två år har vi gått från 15 till 57 anställda i den digitala organisationen. Det ger oss helt andra möjligheter att komma närmare kunderna, säger Kenneth Larsson, tf CDO, Ahlsell Group.

Ahlsell är en av Nordens ledande distributörer av installationsprodukter och verktyg till byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Företaget har cirka 5 700 medarbetare, drygt 240 butiker och tre centrallager i Sverige, Norge och Finland.

Vilka effekter har du sett?

– I våra fem utvecklingsteam håller vi på att utveckla vår mobila app, vi utvecklar webben med bättre rekommendationer och sökfunktioner. Vi bygger en intern app som stöd för våra butikssäljare, och bygger ett API för att tillgängliggöra information från våra legacy-system på ett mycket enklare sätt, till exempel för advanced analytics.

Hur jobbar ni med analytics och data?

– Vi har fem seniora analytiker som förser vår verksamhet, kunder och leverantörer med prediktiv information. Det är inte enbart statistik utan underlag för bättre beslut både hos oss och hos våra kunder.

– Effektivisering i inköpen stöttar vi med ett nytt prognossystem från Reelex. Det parat med informationen från vår advanced analytics skapar mycket bättre inköp med lägre lagervärden och högre leveranssäkerhet.

Vad händer inom RPA och automation?

– Vi använder automation sedan flera år tillbaka i våra logistikcenter i Sverige, Norge och Finland. Robotarna plockar och packar artiklarna i varje order, som sedan transporteras till kunden. Nu installerar vi två nya i Sverige och Norge för att ytterligare öka automationsgraden i plocket. Det är väldigt häftiga maskiner. Vi har också RPA-initiativ som rullar inom försäljning.

Hur ser du på utveckling av er it-organisation?

– Det har blivit en helt annan närhet till kunden med våra tvärfunktionella team och ett mer agilt arbetssätt. Det är en stor och omvälvande förändring.

Vad säger dina medarbetare?

– Det är ett fantastiskt gäng med mycket ”go”. Nu när vi får komma tillbaka och träffas så kommer det bli ännu bättre.

Hur ser det ut på Ahlsell om två år?

– Enligt vår affärsplan för 2025 ska vi bli mycket större genom förvärv, organisk tillväxt och utvecklad försäljning. It och tech är en förutsättning för att lyckas.

13 oktober 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth Nore digitFoto Voister, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning