Youtubes algoritm föreslår fel innehåll

Youtube, Ai, Tjej Med Popcorn Och 3Dglasögon Ser Förvånad Ut Mot Röd Bakgrund

Sju av tio ångrar att de såg filmklipp som Youtubes algoritm rekommenderade. Det visar en undersökning från webbläsarföretaget Mozilla, som bland annat efterfrågar mer transparens kring hur rekommendationsalgoritmer är uppbyggda.  

– Vi ville undersöka många av de berättelserna man hör om användare som åker ner i rekommendationsalgoritmens kaninhål, och samtidigt förstå vilka trender det är som skapas där, säger Brandi Geurkink, senior manager för advocacy på Mozilla och en av författarna bakom studien.

40 000 användares åsikter

Genom crowdsourcing samlade Brandi Geurkink och hennes team in svar från frivilliga Youtube-användare som bland annat handlade om videos på Youtube som användarna ångrar att de sett. Definitionen av vad en person ångrar är förstås subjektiv, och baserades här på vad användare själva rapporterat in som en dålig upplevelse till en så kallad extension i Mozillas webbläsare.

Undersökningen bygger på nästan 40 000 användare från 91 olika länder, med inrapporterade dåliga upplevelser från juli 2020 till maj 2021.

7 av 10 ångrar sig

Av alla filmklipp som rekommenderats av Youtubes algoritm, var 71 procent av dem dåliga rekommendationer enligt användarna. Dessutom visade det sig att nio procent av filmerna, knappt totalt 200 filmer, senare tagits ner från plattformen. Några av dem hade tagits bort av Youtube efter att ha brutit mot regler.

Vidare var det 60 procent vanligare att människor i länder där engelska inte är modersmålet rapporterade att de ångrade sig.

– Det är bara bisarrt. Rekommendationsalgoritmen arbetar emot sig själv och sin förmåga att övervaka plattformen, säger Brandi Geurkink.

Voister har tidigare rapporterat om hur bland andra internetforskaren Zeynep Tufekci kritiserat dessa rekommendationsalgoritmer och vars huvudsakliga syfte är att få oss att stanna på sajten.

Några tillkortakommanden

Det ska dock sägas att det går att peka ut ett par brister i undersökningen. Till exempel har urvalet av personer som deltagit anmält sig frivilligt, vilket kan innebära att de inte är representativa för Youtubes publik. Dessutom har all inrapportering skett via en dator snarare än en mobil eller platta, där 70 procent av Youtubes trafik kommer ifrån.

– Det är en studie som har sina begränsningar när vi ser på vilka personer vi använde och vår metod. Med det sagt var det en ganska enkel studie att genomföra som bekräftade en del av vad vi misstänkte, säger Brandi Geurkink.

Mozilla rekommenderar

Brandi Geurkink och hennes kollegor menar trots allt att undersökningen bör tas i beaktning av såväl Youtube som andra bolag som bygger algoritmer. Dels genom en större öppenhet i hur algoritmerna är utformade, dels genom att låta externa parter kontrollera hur rekommendationerna ser ut i praktiken.

Källa: Cnet, Techcrunch

7 juli 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng