Tunstalls nya hybrida arbetsplats

Kvinna Arbetar Hemifrån
Som för många andra har pandemin påskyndat digitaliseringen för Tunstall. Att kunna jobba överallt, träffa kunder digitalt och att e-signera är några av effekterna av det nya arbetslivet på distans.

Vi jobbar med att bli en mer flexibel arbetsplats. Att ge nyanställda möjligheten att slippa behöva pendla 50 minuter till kontoret varje dag blir en förutsättning för att kunna rekrytera i framtiden, säger Thomas Ingelström, Head of IT på Tunstall Nordic.

Tunstall arbetar med bland annat trygghetsteknik och systemlösningar för vård och omsorg. Det senaste året har bolaget sett som ett bra tillfälle att utvecklas internt och modernisera en del processer.

Det Malmöbaserade företaget har sett att med rätt verktyg går det att åstadkomma ett likvärdigt arbete på distans som på plats, i alla fall inom vissa områden. Ett sådant område är introduktionen för nya medarbetare som numera sker helt digitalt.

Istället för att köra två heldagar fysiskt har vi delat upp introduktionen i mindre delar som sker under en längre tid. På så sätt blir inte de nyanställda lika fullproppade med ny information, vilket ibland kan kännas övermäktigt.

Det gäller även externt. Tidigare träffade vi alla kunder fysiskt men nu kör vi ämnesstyrda webinarier, bland annat när det kommit uppdateringar med ny funktionalitet i något av våra system. Vi har upplevt en hög efterfrågan på dessa och kunderna är glada över att vi berättar om förändringarna. Vi ser också att ju mer vi tar nytta av tekniken i form av att göra sändningarna mer professionella så ökar även den positiva feedbacken från våra kunder.

RPA och e-signering

Thomas Ingelström Tunstall

Thomas Ingelström, Head of IT på Tunstall Nordic.

Företaget har också börjat se över vilka verktyg som saknas för att kunna göra vardagen mer effektiv. I rådande situation kan det vara komplicerat att skicka papper fram och tillbaka till personer som arbetar hemifrån, därför har Tunstall börjat med digital signering för HR-ärenden, men även andra delar av verksamheten. Dessutom ser bolaget över hur RPA skulle kunna användas.

Vi har identifierat tre eller fyra delar i supportprocessen som vi kan robotifiera. De är inte kopplade till när en kund eller brukare kontaktar oss utan det är aktiviteter som vi gör bakom kulisserna. Historiskt har vi lagt mycket manuellt arbete och tid här vilket förhoppningsvis snart är ett minne blott.

Ett annat verktyg som är tänkt att göra det dagliga arbetet enklare för de anställda är single sign-on med Azure AD för alla affärsapplikationer.

Istället för att logga in på en mängd jobbverktyg med olika lösenord till samtliga så blir ditt Azure AD-konto verktyget för alla affärsapplikationer. Du slipper komma ihåg tio olika användarnamn och lösenord, det räcker att memorera ett. Det här är något vi tittar på att införa.

Hur ser Tunstall annorlunda ut om två år?

Vi kommer att vara mer datadrivna, både internt och i tjänster som vi levererar till kunder. Vi kommer kunna leverera tjänster som blickar framåt i tiden, och därigenom kan vi exempelvis förutse händelser hos brukare mer än vad som är fallet idag.

17 juni 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng