Facebook: Så mycket kostar Schrems II-domen
Facebook har tagit fram en rapport som beskriver konsekvensen för handeln för EU-länder, i ljuset av bland annat Schrems II-domen. Enligt Facebook handlar det om hundratals miljarder dollar om året i ekonomiska förluster, men vissa experter är skeptiska till slutsatserna.
– Om nuvarande diskussioner kring Schrems II-domen kommer att innebära att det antingen blir förbjudet att överföra data eller för dyrt och därmed praktiskt omöjligt, kan de ekonomiska konsekvenserna för den Europeiska ekonomin bli signifikanta, skriver ekonomerna från firman Analysis Group som på uppdrag av Facebook producerat rapporten.
Högre priser, sämre service
Den stora slutsatsen handlar om att kunder i Europa på det hela taget kommer att handla varor och tjänster till högre priser och med sämre service, på grund av begränsade dataflöden.
Scenariot är byggt på ett hypotetiskt exempel där inga personliga data någonsin får lämna EU till några andra länder vilket Facebook menar kan bli en direkt konsekvens av Schrems II-domen från förra sommaren, som bland annat underminerar Privacy Shield och därmed gjort flödet av personliga data mellan EU och USA förbjudet.
100-tals miljarder dollar
Några av dessa följder är bland annat att européer som reser utanför EU inte skulle få använda roaming-tjänster. Bara det skulle kunna innebära köp av så kallade pay-as-you-go-tjänster till en kostnad av ungefär en till fem miljarder dollar varje år.
Att hämta hem all form av it-drift till Europa skulle kunna kosta över 100 miljarder dollar per år, enligt ekonomernas uträkningar.
Missar poängen
Enligt Ben Rapp, grundare av konsultbyrån Securys som inriktar sig på informationssäkerhet, missar Facebook med sin undersökning hela poängen med GDPR och Schrems II.
– Det Schrems bekymrar sig för är massövervakning från USA. Facebook verkar tro att det kommer innebära att allt dataflöde kommer att upphöra, medan det EU vill förhindra är att låta stora mängder data rinna iväg till företag och stater. Att sociala medier-jättarna vill ha datan till USA är för att den gynnar deras affärsmodell med riktad reklam. Om Facebook slutar föra av data dit är det Facebook som förlorar, säger han.
Ben Rapp tycker att rapporten borde ha haft fokus på vad användare kan komma att tänkas förlora i funktionalitet och upplevelse, i ljuset av Schrems II-domen.
– Vilka fördelar förlorar användare om Facebook förlorar intäkter på sin affärsmodell med riktad reklam? Är den förlusten värd priset? Det skulle de snarare ha undersökt, säger han.
Källa: ZDnet
Läs mer om ämnet: