Xiaomi tar Sverige med storm

Xiaomi Intar Sveriges Marknad

Xiaomi mer än fyrdubblade mobilförsäljningen i Sverige under årets första kvartal, jämfört med samma period 2020. Nu är bolaget trea på den svenska mobilmarknaden och tvåa på den europeiska.

I Sverige har Xiaomis tillväxt under årets första kvartal varit 436 procent jämfört med samma period förra året. Marknadsandelarna i Sverige ligger på 9 procent. Apple och Samsung är fortsatt överlägsna med 45 respektive 35 procent av marknaden. Lenovo är fyra och HMD Global är femma.

I Europa sitter Xiaomi på 23 procent av marknadsandelarna vilket innebär att man för första gången intar andraplatsen på marknaden.

Tittar vi globalt har Xiaomi en tredjeplats på marknaden och andelar på 14 procent. Bolaget sålde 49 miljoner enheter under Q1 2021, vilket går att jämföra med drygt 30 miljoner enheter samma period 2020.

Siffrorna kommer ifrån Canalys som tillsammans med IDC och Strategy Analytics släppt försäljningsstatistik för perioden.

Källa: Canalys, IDC, Strategy Analytics

10 maj 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng