Teams lär elever att läsa
Microsofts nya verktyg Reading Progress ska hjälpa skolelever att förbättra sina läsfärdigheter. Elever spelar in sig själva när de läser och läraren kan bland annat bedöma noggrannhet, uttal och antal ord per minut.
En ny studie från Stanford University visar att läsförmågan har minskat hos vissa yngre elevgrupper när distans- och hybridundervisning blivit vanligt runt om i världen. Här försöker många lärare hitta sätt att utvärdera vad elever behöver för att hjälpa dem att utvecklas i sin egen takt.
Med Reading Progress kan elever spela in sig själva medan de läser en textpassage och sedan får läraren möjlighet att bedöma noggrannhet, felaktiga uttal och så vidare. Läraren ser även antal sagda ord per minut och kan i verktyget hoppa till ett specifikt ord för att höra eleven uttala det.
Såhär ser nya funktionen Reading Progress ut.
Det spelar ingen roll om eleven vill lära sig ett nytt språk eller om läraren försöker höja elevens allmänna läsförståelse. Reading Progress ska göra det möjligt för lärare att skapa läsövningar för en hel klass eller för varje elev individuellt och ska hjälpa den studerande att öva sina färdigheter i en säker och studiefrämjande miljö.
Det nya verktyget är gratis för elever och lärare som använder Microsoft Teams for Education.
Enligt Microsoft blir Reading Progress tillgängligt inför starten av nästa läsår.
Källa: Microsoft, The Verge
Läs mer om ämnet: