Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Tjejen som dödar fördomar

Eleonora Svanberg

Eleonora Svanberg, grundare av Girls in Stem och matematik- och fysikstudent vid Stockholms universitet.

Kan tjejer verkligen gilla matte? Den frågan fick Eleonora Svanberg att tröttna och starta Girls in Stem. Idag har nätverket, som alla är tjejer med fokus på vetenskap, teknik och matematik, drygt 300 medlemmar och intresset ökar.

– Min förebild är en doktorand, med samma hårfärg som jag och som har dansat balett precis som jag. Hon är med andra ord en normal människa som liknar mig och en bekräftelse på att vetenskap, matte och teknik är lika mycket för tjejer som för killar, säger Eleonora Svanberg, grundare av Girls in Stem och matematik- och fysikstudent vid Stockholms universitet.

Girls in Stem

Girls in Stem, som idag har funnits i fyra år, och är en organisation för tjejer som studerar det som på engelska förkortas STEM, det vill säga science, technology, engineering, mathematics.

Syftet är att fungera som en mötesplats för alla tjejer som gillar eller studerar till exempel matematik och fysik och idag har organisationen ungefär 350 medlemmar.

– Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan det fantastiska nätverk som detta har blivit. Det har hjälpt mig så mycket att bara få umgås med andra som kan relatera till de saker jag har gått igenom och som kan stötta en i det. Speciellt med tanke på att jag nu är en av två tjejer i min klass på universitetet.

Störde sig i gymnasiet

Redan i gymnasiet föddes idéen till Girls in Stem hos Eleonora Svanberg. När hon ville läsa extra matematikkurser, undrade hennes lärare om hon inte ville läsa medicin eller biologi istället, med motiveringen att matte och fysik inte var för alla. På andra håll fick hon höra att det inte hörde till vanligheterna att tjejer tyckte om de ämnena.

– För de flesta är det ju en man i vit rock som dyker upp när de tänker på en fysiker eller matematiker. Dessa ämnen har alltid förknippats med logiska och medfödda förmågor som setts som manliga karaktärsdrag och det var framförallt i dessa ämnen som jag kände hur könsstereotyperna verkligen fanns. Det kändes så omodernt och jag började störa mig på det.

Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan det här fantastiska nätverket.

Föreläsningar och workshops

För att nå ut till tjejer i liknande situation som Eleonora Svanbergs, ordnar Girls in Stem-medlemmar bland annat föreläsningar om jämställda klassrum i gymnasium och grundskolan och workshops i programmering i framförallt grundskolan.

– Ibland räcker det nästan bara med att vi dyker upp och berättar att vi är tjejer som gillar att spela dataspel, programmera och räkna differentialekvationer, för att både lärare och elever ska få upp ögonen för vilka könsstereotyper som fortfarande finns.

Eleonora Svanberg föredrar när de utöver helklassföreläsningar också får möjlighet att bara prata med tjejerna i klasserna.

– Vi har märkt att tjejerna inte riktigt vågar kliva fram när killarna är med och framförallt när det kommer till it och tech. För oss är det viktigt att de verkligen får chansen att ta plats och ställa frågor.

Växt med pandemin

Trots att det inte har blivit lika mycket föreläsningar under pandemin växer Girls in Stem och har nu medlemmar över hela landet. Bland annat finns nu en så kallad discord-server, där medlemmar kan chatta och prata i olika grupper.

– Vi är nu 18 medlemmar som jobbar med Girls in Stem varje dag på olika plan. Det är en blandning av åldrar, från högstadium till universitet, och allt möjligt diskuteras. Nyss startade vi en Minecraft-server tillsammans. Det är så häftigt att se hur alla interagerar med varandra.  

Hur kan samhället bli bättre på att involvera tjejer i Stem-ämnen?

– Jag tror inte det finns någon quick-fix, men det finns så klart konkreta saker att göra. Som att föräldrar involverar sina barn oavsett kön när de håller på med något tekniskt. Techfidence som det kallas är oerhört viktigt och att du som vuxen vågar göra fel och ta hjälp av barn och unga.

–  Leta gärna upp appar som barn gillar och prata om tekniken bakom, och ta kontakt med organisationer som vår eller leta upp andra typer av workshops eller Youtube-konton som kan få unga tjejer att få en bättre förståelse och känsla att det är helt normalt att vara tjej och intressera sig för fysik, matte och teknik.

8 april 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Ariana Ghatan

Rekommenderad läsning