Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Stressade videoögon

Blå Ögon På En Kvinna

Vi spenderar alltmer tid vid våra skärmar och inte minst nu under pandemin, vilket också märks för våra ögon. Ett sätt att undvika försämrad ögon- och synhälsa kan vara att ta en del möten på telefon istället för video.

– De som framförallt märker av digital ögonstress är personer i åldersspannet 30 till 45 år. Anledningen är att man bär glasögon med endast en styrka i glasen, eller inga glasögon alls. Men det är även vanligt att de som bär progressiva glasögon och som ofta sitter framför en dataskärm blir trötta i ögonen, säger Thomas Andersson Wikman, legitimerad optiker och produktchef på Zeiss.

Tips för ögonen

De är sedan tidigare känt att mycket skärmtid tröttar ut dina ögon trötta och försvårar koncentrationen och kan i värsta fall leda till huvudvärk och sömnsvårigheter. En av orsakerna till exempel trötthet är att du blinkar mindre när du stirrar in i en skärm för länge, vilket gör att ögonen får mindre fukt.

Inte minst under pandemin har vi kommit att spendera mer tid framför en skärm.  Men det finns flera enkla knep för att hjälpa ögonen att må bättre.

  • Ta något av de digitala mötena per telefon istället, samtidigt som du vilar blicken på något annat.
  • Det finns glasögon som filtrerar bort blåljus från skärmarna.
  • Sänk ljusstyrkan på din skärm.
  • Pausa ögonen emellanåt. Ett vanligt knep är den så kallade 20/20/20-regeln, det vill säga att titta upp från skärmen var tjugonde minut och fokusera på något som ligger 20 meter bort i 20 sekunder.

 

Källa: Zeiss

20 april 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt