GDPR-klagomål i fokus

Personer 960640

Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, kommer att ha ett övergripande fokus på GDPR och att utreda klagomål från enskilda personer de kommande två åren. Det står klart efter att myndigheten beslutat om ny tillsynspolicy. 

– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter och ökar kraven på de företag, myndigheter och andra som hanterar personuppgifter. Det är därför viktigt att klagomål från enskilda utreds och att vi uppmärksammar allvarliga brister i personuppgiftshanteringen, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för IMY.

IMY, tidigare Datainspektionen, har beslutat om ny tillsynspolicy och plan för vilka tillsyner, alltså granskningar, som ska genomföras de kommande 24 månaderna. Huvuddelen av myndighetens tillsynsärenden kommer att avse GDPR och bygga på enskilda personers klagomål.

Myndigheten kan även inleda granskningar på eget initiativ på grund av en anmälan om personuppgiftsincident, ett tips,  medieuppgifter eller annan information. Det kan också handla om uppgifter i klagomål där myndigheten anser att det bör leda till en bredare tillsyn än att endast omfatta det specifika klagomålet.

– Granskningar kan till exempel inledas om det bedöms handla om allvarliga kränkningar av enskildas rätt till privatliv, om behandlingen berör eller kan ge konsekvenser för många enskilda individer samt om den involverar ny teknik eller ny användning av befintlig teknik som kan påverka den enskildes rätt till privatliv väsentligt.

Tillsyner kan även bli aktuella om IMY uppmärksammas på att det förekommer grovt åsidosättande av god sed inom inkasso- eller kreditupplysningsverksamhet, eller olaglig sådan verksamhet.

– Även i fall där vi bedömer att det finns ett väsentligt behov av vägledande praxis kan det vara aktuellt för oss att inleda tillsyn, säger Lena Lindgren Schelin.

Källa: Integritetsskyddsmyndigheten

12 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT