Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nätfiske med paket

Dhl 960640

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point.

Check Point har publicerat sin rapport Brand Phishing Report där man redovisar utvecklingen av nätfiskeattacker under det fjärde kvartalet 2020. Säkerhetsföretaget upplyser om vilka varumärken som cyberkriminella försöker efterlikna i sina försök att komma åt personlig data eller bankuppgifter från företag och privatpersoner.

Microsoft var varumärket som användes mest frekvent under Q4, hela 43 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till storbolaget. Det är en uppgång från 19 procent kvartalet innan.

Teknik- och logistikbranschen, följt av detaljhandeln, är de mest utsatta, vilket är ett tecken på att man försöker lura användare som arbetar på distans eller beställer varor online under stora shopping- och reaperioder.

Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier, säger Mats Ekdahl. 

De mest använda varumärkena för nätfiske under Q4 2020

  1. Microsoft, 43 procent av alla globala phishingförsök var relaterade till Microsoft. 
  2. DHL, 18 procent
  3. LinkedIn, 6 procent
  4. Amazon, 5 procent
  5. Rakuten, 4 procent
  6. IKEA, 3 procent
  7. Google, 2 procent
  8. PayPal, 2 procent
  9. Chase, 2 procent
  10. Yahoo, 1 procent

15 januari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.