Nätfiske med paket
Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel.
– Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point.
Check Point har publicerat sin rapport Brand Phishing Report där man redovisar utvecklingen av nätfiskeattacker under det fjärde kvartalet 2020. Säkerhetsföretaget upplyser om vilka varumärken som cyberkriminella försöker efterlikna i sina försök att komma åt personlig data eller bankuppgifter från företag och privatpersoner.
Microsoft var varumärket som användes mest frekvent under Q4, hela 43 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till storbolaget. Det är en uppgång från 19 procent kvartalet innan.
Teknik- och logistikbranschen, följt av detaljhandeln, är de mest utsatta, vilket är ett tecken på att man försöker lura användare som arbetar på distans eller beställer varor online under stora shopping- och reaperioder.
– Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier, säger Mats Ekdahl.
De mest använda varumärkena för nätfiske under Q4 2020
- Microsoft, 43 procent av alla globala phishingförsök var relaterade till Microsoft.
- DHL, 18 procent
- LinkedIn, 6 procent
- Amazon, 5 procent
- Rakuten, 4 procent
- IKEA, 3 procent
- Google, 2 procent
- PayPal, 2 procent
- Chase, 2 procent
- Yahoo, 1 procent
Läs mer om ämnet: