Gratis busstrafik

Buss Göteborg

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

 De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Projektet heter S3, Shared Shuttle Service, och är den tredje fasen av regeringens samverkansprogram Nästa generations resor och transporter. De tidigare delarna genomfördes på Chalmers i Johanneberg och vid Lindholmen Science Park i Göteborg.

Även denna del kommer att äga rum på Lindholmen. Rutten startar vid parkeringen Hugo Kammars Kaj och fortlöper till slutstationen på Regnbågsgatan, vilket är en knutpunkt för kollektivtrafiken. 

Utvecklingen av självkörande kollektivtrafik kan vara en viktig nyckel för att skapa både hållbara stadsdelar och en levande landsbygd. Faktiska försök som dessa bidrar både till kunskaps- och marknadsutvecklingen, säger Birger Löfgren, fokusområdesledare för tjänstefiering på Rise, som leder projektet.

En nyhet i fas 3 är att det är möjligt att se avgångarna i de två apparna Parkering Göteborg och Västtrafik To Go. De två minibussarna, som drivs på el, kommer att åka på vardagar mellan 07-18 och resorna är avgiftsfria. Maxhastigheten är 20 kilometer i timmen, de tar in elva sittande passagerare varav en säkerhetsförare. I och med pandemin är dock antalet resenärer begränsat. 

 Självkörande fordon som ett komplement till den ordinarie kollektivtrafiken är ett steg mot framtidens resande. För Keolis är det strategiskt värdefullt att vara en del av denna utveckling, säger Keolis vd Jan Kilström.

Projektet är ett samarbete mellan Rise, Keolis, Chalmers, Göteborgs Stads Parkering AB, Ericsson, Västtrafik, Johanneberg Science Park och Härryda kommun. 

Källa: Rise

22 januari 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Carina Gran, Västtrafik

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng