Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Smarta tech-däck

Bilar Ovanifrån

Från och med 2023 kommer alla Michelin-däck vara utrustade med RFID-chip. Tekniken ska öka säkerheten på vägarna och kan komma att bli viktig i utvecklingen av självkörande bilar.

– Vi arbetar målinriktat tillsammans med biltillverkare för att utveckla algoritmerna som konverterar data från RFID-chipet till personifierad information till bilisten bakom ratten om varje däcks tillstånd. RFID-tekniken gör det möjligt att identifiera varje enskilt däck, vilket betyder att när tekniken integreras som standard i våra personbilsdäck kommer bilisten i framtiden att få viktiga upplysningar inne i förarhytten om däcken på samma sätt som man idag får information om bränslemängd och utomhustemperatur, säger Michael Ewert, VP Global Sales OE, Michelin.

Det blir allt viktigare att en bil utrustas med rätt däck och att bilens system anpassas efter den aktuella utrustningen. Om man identifierar vilka däck som är monterade så kan bilens datorer anpassa köregenskaperna. Det kan även leda till nya tjänster, bland annat att kunna förutsäga däckens tillstånd.

Michelin utrustar därför alla personbilsdäck med RFID-chip, det vill säga Radio Frequency Identification, från och med 2023.

I år levererar bolaget 1,5 miljoner RFID-anslutna däck till bilindustrin. Michelin menar att tekniken kan bli viktig i utvecklingen av framtidens självkörande bilar, därför att när däcken blir anslutna till nätet kan de sammankopplas med bilens dator och aktiva säkerhetssystem.

– I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök, säger Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic.

Tekniken ska öka säkerheten på vägarna, på så sätt att antisladdsystem och andra säkerhetssystem kan anpassa sig till däckens exakta skick. När systemen hjälper till vid exempelvis nödbrömsningar så sker det utifrån däckens maximala egenskaper vid det tillfället, vilket ska öka kontrollen över bilen. På samma sätt lär precisionsinställningarna av säkerhets- och stödsystem bli viktigt i resan mot självkörande bilar.

Redan idag utrustar Michelin 90 procent av sina lastbilsdäck med RFID-chip, och till 2023 ska siffran vara 100 procent även här.

Källa: Michelin

15 december 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt