Amazons framtid
Om fyra år kan Amazon vara störst i Sverige och Norden. Det spår konsultfirman Boston Consulting Group.
– Den svenska marknaden har förberett sig väl. Amazon är dock här för att stanna och det är många aktörer som står inför tuffa beslut nu om hur man ska gå vidare, säger David Sandberg, partner på Boston Consulting Group och expert på e-handel.
10 procent
BCG har undersökt vad Amazons kommer att betyda för nordisk e-handel i form av bland annat utbud och prissättning. Konsultbolagets bedömningen är att e-handelsjätten kommer att ta 5 till 10 procent av den svenska marknaden.
Enligt BCG har dock många mindre e-handlare förberett sig genom att satsa på smartare it-lösningar, förbättra sina utkörningsrutiner, personifierat sina erbjudanden. Nackdelen med att istället sälja sina produkter via Amazon är att e-handlare tappar kontroll över data, priser och plattform.
Mindre än förutspått
För tre år sedan, innan Amazon kom till Sverige, spåddes Amazons marknadsandelar kunna bli större, uppemot 20 procent.
– Stora väletablerade aktörer kommer att klara sig bra på egen hand, precis som små specialiserade aktörer med täta band till sina kunder. Det är mellanskiktet som kommer att få det tufft.
Källa: Boston Consulting Group
Läs mer om ämnet: