Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rekord för wearables

Smarta Klockor

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Under kvartalen framöver kommer det att utvecklas allt mer tjänster som sammankopplas med de bärbara enheterna. Wearables är perfekta för att samla in användardata och till det leverera tjänster som kan ge vägledning. Tillsammans kan de erbjuda användaren en virtuell tränare för att fatta bättre beslut och uppnå sina mål, säger Ramon T. Llamas från IDC.

Under 2020 kommer det att säljas 396 miljoner enheter, en ökning på över 14 procent gentemot 2019 då det skeppades iväg 345 miljoner. De kommande fem åren lär den genomsnittliga tillväxttakten, CAGR, ligga på 12,4 procent och nå 637 miljoner sålda enheter 2024.

En anledning till utvecklingen är en rekordstor efterfrågan på hearables, vilket förenklat går att förklara som en trådlös enhet som man sätter i örat och som innehar någon form av smarthet. Närmare bestämt 234 miljoner hearables kommer säljas 2020.

En annan trend är framväxten av tjänster som kompletterar de bärbara enheterna. Dels kan det handla om personer som får guidade träningspass, coachning och dietråd från sin smarta klocka, och dels kan det handla om företag som vill visa kunder hur de håller sina anställda fysiskt avlägsna från varandra i coronatider.

Leverantörer lägger nu också grunden som ska göra det möjligt att låta användare nyttja flera wearables kopplade till varandra. Här finns många möjligheter som kan ge extra nytta för både konsumenter och leverantörer, säger Jitesh Ubrani från IDC.

Källa: IDC

29 september 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.