MS AI-tips

Massa Mogen Frukt
Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

– Det finns ett samband i hur långt företag nått i mogenhet kring användandet av AI och hur väl det uppmuntrar en lärandekultur. Företag måste självklart ha både sin data och teknik på plats för att kunna optimera användningen av AI, men det är minst lika viktigt att säkerställa rätt kompetens inom bolaget, ha kunskap om AI-etik, och satsa på kompetenshöjning av medarbetarna, säger Daniel Akenine, teknikchef på Microsoft.

Plugga, plugga, plugga

Mer än åtta av tio, 84 procent, av alla tillfrågade medarbetare i Sverige säger att de vill ta del av AI-relaterade utbildningar och nästan två tredjedelar av de medarbetare som arbetar på företag som kommit långt i sin AI-utveckling, uppger att arbetsgivaren förbereder dem på ett arbete med AI. För medarbetare på företag i början av sin AI-resa är de

Det är några av fynden i en ny AI-undersökning från Microsoft med 11 000 svarande från företag i 20 länder runt hela världen. Vidare uppger 85,7 procent av cheferna på bolag i Sverige som har kommit långt i sin AI-utveckling att de aktivt arbetar med kompetensutveckling i form av planerade utbildningar för sina medarbetare.

Av samma chefer anser tre av fyra att AI redan skapar affärsnytta jämfört med knapp hälften av de chefer som är i början på sin AI-resa. Globalt sett tror lite drygt 80 procent att AI kommer att optimera verksamheten.

Skapa kundnytta

Enligt Daniel Akenine handlar mycket om framgången av en organisations AI-satsningar på hur väl medarbetarna och förbereds.

– Skillnaden mellan ledande AI-företag och övriga ligger inte främst i förmågan att använda AI för att göra bolaget mer effektivt, utan i företagens förmågor att skapa digitala tjänster med hjälp av AI som genererar kundnytta. De mest ledande AI-företagen prioriterar dessutom kunskap om AI lika mycket som tekniken själv, säger Daniel Akenine.

Källa: Microsoft

18 september 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng