När viruset kom till Qstar
Med Teams utrullat till alla medarbetare och proaktiva säkerhetsrutiner var Qstar redo för distansarbete när pandemin krävde hemmajobb. För att allt ska fungera krävs både hög flexibilitet och en ökad omvärldsbevakning.
– När pandemin slog till tog det kanske ett par veckor men sedan var Teams det nya normala. Jag tror aldrig vi har genomfört en så stor förändring så snabbt. På så sätt har pandemin gett en värdefull knuff framåt, säger Björn Dilton, CIO på Qstar Försäljning som har cirka 320 bensinstationer på i första hand mindre orter från Kiruna till Skanör.
Timing är allt
Efter en höst av förberedelser slog Qstar i januari ihop två organisationer, som tidigare haft varsin plattform ,och alla arbetade i Office 365 och Teams. Några veckor senare förändrade covid-19 förutsättningarna för de flesta verksamheter.
– Med fem veckors marginal hade vi en gemensam plattform. Dessutom hade våra tunna Citrix-klienter precis börjat stödja Teams, det fanns inte i höstas. Ju mer homogen miljö, desto enklare och vi hade verkligen tur med timingen.
– Under inkörningsperioden försökte vi få till Teamsmöten, men intresset var svagt. När det sedan blev skarpt läge så var det ingen tvekan och förutom några frågor om hörlurar precis i början så gick det jättebra. Det har varit den enskilt största förändringen, och möjligheten att dela dokument i SharePoint och inte behöva skicka till varandra är också väldigt uppskattat.
Flexibelt och säkert
Enligt de tillfrågade CIO:erna i Voister Trend är säkerhet ett prioriterar områden under coronapandemin. Qstars irländska ägare ställer alltid höga krav på säkerhet och skyddandet av information och Björn Dilton känner sig lugn.
– Vi jobbar alltid proaktivt med säkerheten och har fortsatt som vanligt med det. Det innebär bland annat att vi kör regelbundna nätfiske- och penetrationstester, och har koll på farliga mejl med en speciell programvara. Vi har sedan tidigare infört tvåfaktorsautentisering och alla datorer är krypterade för att nämna några insatser.
Det är inte bara formerna för möten som förändrats i och med Teams och pandemin. Björn Dilton ser också stora förändringar när det gäller innehållet.
– För att hålla igång verksamheten har kraven på flexibilitet ökat och vi får jobba mer proaktivt än tidigare. Nu handlar våra möten om vad som händer de närmaste dagarna och vi jobbar ännu mer med omvärldsbevakning än tidigare, bland annat för att ha koll på alla råd om säkerhet och hälsa.
Utveckla Teams
Pandemin har visat styrkan i Qstars it-organisation och nu kan Björn Dilton blicka framåt.
Björn Dilton, CIO, Qstar.
– Jag ser fram emot att utveckla hur vi jobbar i Teams, till exempel med interaktiva whiteboards som sparas i projektrummet med tillhörande noteringar och utvecklade att-göra-listor i Teams. Det är viktiga hjälpmedel som vi vill ska vara enkla för den som bara jobbar i Teams då och då, och kunna byggas ut för alla som jobbar dagligen i verktygen.
Vad tar du med dig från den här tiden?
– Kanske i första hand hur bra det fungerat att ställa om. Efter pandemin vill jag fortsätta diskutera hur vi kan jobba ännu mer med kontoret på fickan. Jag hoppas balansen mellan att jobba hemma och på kontoret blir mer accepterad och påverkar hur vi väljer att mötas. Just nu ser jag mest fram emot när jag kan träffa kollegorna på kontoret igen.
Vill du få tillgång till hela Voister Trend 2020? Maila nyheter@voister.se
Läs mer om ämnet: