Teknik, hållbarhet och HPE

För att driva ett teknikbolag krävs en djup teknikkunskap och en god portion nyfikenhet. Det menar Anna Granö, Sverigechef HPE, som egentligen drömde om att bli barnläkare, men är idag glad över att det blev industriell ekonomi. Lyssna på Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Lisa Nore.

– Det är ett jätteintressant arbete att få leda det här bolaget genom den förändringen som har varit under de fyra åren jag har varit här. Det har hänt mycket både för oss som bolag och med marknaden. Vi har en portfölj som är otroligt relevant och det är kul att få arbeta med hela it-sverige, säger Anna Granö, vd HPE Sverige.

Vad har varit din största utmaning?

– Den största utmaningen var nog i början när det var väldigt mycket snabba förändringar precis när jag klivit på som vd. Det var mitt första vd-jobb och jag skulle hantera en organisation som då var otroligt orolig och motivera alla medarbetare att tycka att det var kul att gå till arbetet, trots att jag inte kunde tala om för dem vad exakt vi skulle göra. Det var klurigt, innan jag kom på hur jag skulle göra det och fortfarande vara autentisk och konsekvent.

Hur gjorde du?

– Jag kom fram till att vi helt enkelt var tvungna att luta oss mot våra värderingar. Vi hade också en ganska tydlig strategi om var vi var på väg. Jag tog fasta på den och på att jobba mycket med hur vi är mot varandra. Värderingar är ju egentligen beteenden och vi började till exempel med att utse månadens medarbetare. Så länge vi beter oss mot varandra och mot våra kunder som vi har kommit överens om och är som vi vill vara, kommer det gå bra.

Om du ska vara duktigt på att leda ett teknologibolag måste du tycka att det är kul med teknologi.

Vad har du lärt dig av splittringen från ert systerbolag HP Inc?

– Jag lärde mig vikten av att som företagsledare se till att ens egna verksamhet verkligen fokuserar på det man ska vara bäst på. Det var det som vara så fint med uppdelningen mellan HP Inc och oss. Det var tydligt att vi kunde inte vara bäst på allt, men när vi delade på oss fick vi chansen att bli bäst och ändå samarbeta. Vi arbetar fortfarande med Stefan Bergdahl och hans gäng på HP här i Sverige och gör saker tillsammans på ett väldigt naturligt sätt eftersom vi vet så väl vilka våra olika värden är. Vikten att förstå var man ska lägga fokus och inte försöka göra allt var väldigt viktigt.

Har kunderna förstått att ni är två olika bolag idag?

– Haha, nej det kan jag inte säga. De kunder vi arbetar med vet, men om jag är på en fest och folk frågar mig var jag arbetar och jag säger HPE kan de säga att de nyss köpte en HP-dator. Men jag tror också att det har att göra med att vi enbart arbetar med företagsmarknaden. Gemene man träffar därför inte på oss så mycket och det är det vi associeras med. Ibland kan jag tycka att jag är tvungen att förklara skillnaden lite för ofta.

Hur skulle du säga att coronapandemin har påverkat dig?

– För oss som ledare har det blivit en klart större arbetsbelastning eftersom att vi har varit tvungna att ta hand om våra medarbetare, våra partners och våra kunder. Vi har satt upp extra möten för att alla ska ha koll på vad som händer. Men jag tycker också att det finns en positiv effekt och att vi har kommit samman väldigt väl.

– I min ledningsgrupp träffas vi numera två gånger i veckan och går runt bordet och kollar hur de olika teamen mår och ser efter om det är något vi måste ta tag i. Vi har också sett till att alla team träffas. De har fått bestämma själva, men minst en gång per dag har de någon typ av virtuellt fika.

– Återkopplingen nu är faktiskt att vi pratar mer med varandra än tidigare trots att 98 procent av oss arbetar hemifrån. Samtidigt saknar folk att stå vid kaffeautomaten och snacka lite, så klart. Men även om vi har haft mycket att tänka på som är nytt och en högre arbetsbelastning i vissa avseenden, har det faktiskt fört oss samman.

Vad kommer du att ta med dig när pandemin har lugnat ner sig?

– Jag tar verkligen med mig att vi kan arbeta mer hemifrån än vad vi gjort hittills. Jag tror i och för sig också att det finns ett väldigt stort värde i att träffas på kontoret eftersom vi arbetar med så pass komplexa lösningar och då krävs det att några medarbetare är tillsammans.

– Men jag tror också att många har insett att om man kan få jobba en till två dagar i veckan hemifrån blir man också mycket mer effektiv. Då kan man fokusera på samarbete när man är på kontoret. Jag hör flera som har kommit till den slutsatsen och det stöttar vi absolut. Vi är så vana att åka till jobbet två timmar fram och tillbaka, när dessa timmar istället kunde ha använts till annat.

Jag ville egentligen bli barnläkare.

Vad har varit den största förändringen utifrån kundernas perspektiv?

– En hel del av våra lösningar är viktiga komponenter för att banker och sjukhus ska fungera, så många har förstås varit oroliga för om dessa ska fortsätta att fungera och huruvida vi kan fortsätta att leverera dessa produkter. Det har vi mött upp genom att ha ännu tajtare diskussioner.

– Sedan har vi också märkt att CIO-rollen blivit lite kringskuren och alla investeringsbeslut nu istället går till CFO och vd. Det blir mycket mer fokus på kostnadsnedskärningar och det är naturligt när omsättningen går ner. Det har vi också märkt och har hittat kreativa sätt att med hjälp av vårt ekonomi-team hjälpa kunder att fortsätta ha viktiga projekt igång med hjälp av olika smarta finansieringslösningar.

– Vi märker att mycket blir kortsiktigt och abrupt och bara det som är absolut affärskritiskt prioriteras. Det blir ju en utmaning eftersom många av de viktiga projekten som kanske inte ger ett direkt värde idag är oftast otroligt viktiga för företagens förmåga att vara konkurrenskraftiga framöver.

Hur kan ni stötta en CIO?

– Det vi gör är att försöka hjälpa till med finansieringslösningar. Många kunder är väldigt intresserade av att konsumera molntjänster, och för alla de som av olika anledningar inte har möjlighet att använda det publika molnet kan vi leverera on prem-cloud. Och många vill förstå hur de kan göra det så att de faktiskt bara betalar för det de använder och så att de kan skala upp och ner, och inte vara låsta i något som inte ger någon nytta.

Upplever du att beslutsprocesserna har snabbats på eller har de blivit mer långdragna?

– Det är både och. Jag tycker att det är tydligt att det som inte är affärskritiskt läggs åt sidan. Jag upplever också att beslutsprocessen blivit något långsammare eftersom verksamheter försöker hitta olika nya sätt att få göra projekten mot hur man initialt hade tänkt sig.

– Jag tänker till exempel på diskussioner om en lösning går att konsumera som tjänst, om det går att hitta sätt att finansiera det, och så vidare. Man försöker liksom hitta andra, kanske bättre, vägar att köra ett projekt eftersom kostnaderna är mer i fokus. När det är enkelt har besluten snabbats upp medan processerna har blivit längre när det är något som verkligen behöver göras, men där de ekonomiska förutsättningarna har förändrats. Där finns det mycket vi kan göra för att hjälpa kunderna att prioritera.

– Jag tycker också att det ur den här krisen kommer mycket positivt. Jag tror vi kommer att se andra tjänster där vi använder it för att skapa ett mer kontaktlöst samhälle, i enkla sammanhang som att öppna dörrar eller trycka på hissar. Jag kanske kan vända min personliga mobil som bara jag rör för att öppna dörrar och betala med, till exempel. Det positiva i allt detta elände är alltså att jag tror att vi kommer att se en accelererad användning av teknologi för att skapa ett samhälle som klarar av att hantera sådana här pandemier. Och detta är säkerligen inte sista gången vi ser ett virus spridas så här över hela världen.  

Ni har valt att ta ett stort hållbarhetsansvar. Vilket är ert viktigaste projekt?

– Hållbarhet har alltid varit i centrum. Vi har till och med en Chief Sustainability Officer och vi ser holistiskt på hållbarhet. Men det som jag tycker är viktigast i det är hela idéen kring den cirkulära ekonomin. Där har vi faktiskt väldigt mycket att bidra med, bland annat hur vi utformar våra produkter.

– En av energibovarna är till exempel gammal teknik som drar mycket ström, och det försöker vi optimera så smart vi kan. När detta sedan ska produceras är det viktigt att alla underleverantörer följer kriterier och KPI:er så att detta görs på ett hållbart sätt.

– Och när kunderna känner att de har använt färdigt produkten tar vi hand om den och återanvänder materialet i de nya produkterna vi tar fram. Det finns ett ansvar i alla led där vi faktiskt bidrar och är världsledande. Vi har fått många fina utmärkelser över åren för det.

Ni jobbar också mycket med data mot alzheimer, eller hur?

– Ja, det har att göra med att vi använder mer och mer teknologi i takt med att digitaliseringen ökar. Det innebär att behovet av teknologier och datakraft bara ökar. Samtidigt bygger vi teknik nu enligt gamla lagar som inte är effektiva längre. Vi på HPE lägger ner 1,8 miljarder kronor per år för att ta fram nästa generations teknologi, som till exempel ljusteknologi, som är oerhört energieffektivt samtidigt som det finns kapacitet att hantera enorma mängder data. Alzheimerprojektet som du nämner är ett sådant exempel.

– Det handlar om forskare som arbetar på olika centrum över hela världen och var tvungna att skicka stora hårddiskar med lastbilar till varandra för det var så mycket data de arbetade med, från patienter över många, många år.

– Med hjälp av vår memory driven computing kunde vi göra det möjligt för dem att dels dela informationen digitalt, dels göra sökningen flera hundra gånger snabbare än tidigare. Det tycker jag är ett sådant fantastiskt positivt exempel på hur teknologi gör att det blir lättare för oss som mänsklighet att lösa riktigt svåra gåtor. Det finns ju inget botemedel mot alzheimer så det är fantastiskt att vår teknologi kan hjälpa till att skynda på forskningen.

Hur mycket teknikintresse behöver du ha med den rollen du har?

– Jag har kommit fram till att om du ska vara duktig på att leda ett teknologibolag måste du tycka att det är kul med teknologi. Du blir inte trovärdig annars, varken inför medarbetare eller inför kunder eller partners. Sedan behöver kanske inte jag kunna allt i minsta detalj, men man måste tycka att det är intressant.

– Jag är ju civilingenjör i botten och tycker att det är kul med teknik, och jag lägger ganska mycket tid på att försöka lära mig nya saker. De sista två åren har jag till exempel lärt mig mycket om AI och vad det är och innebär, för att genuint förstå det. Då kan jag också leda min affär och då vet jag vad AI betyder för oss på HPE, och i sin tur vad det innebär för vilka förmågor vi behöver och hur vi diskuterar det. Jag tror att om du inte är intresserad är det svårt att få medarbetarna att förstå vad de ska göra.

– Det handlar ju också om att coacha dem. När vi pratar om maskininlärning vill jag ju kunna ha svar när medarbetare undrar vad det är, hur vår teknologi kommer in i det och vad det har för affärsvärde egentligen.  Jag tror inte att någon affärsledare i framtiden kan låta bli att vara intresserad av teknologi. Då tror jag att man är ute på djupt vatten och måste antingen ha ett väldigt starkt team runt sig som man verkligen lyssnar på, eller så måste man lära sig själv samtidigt som man har ett kreativt team runt sig som man kan brainstorma med.

Anna Pod Proffe

Anna Granö, Kalle Hultenheim och Lisa Nore.

Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?

– Jag är nyfiken, pratglad och bestämd. Jag tror att en av mina styrkor är att jag är ganska prestigelös och på riktigt väldigt nyfiken. Men det innebär också att jag kan ändra min uppfattning. Har jag bara någon som argumenterar tillräckligt bra, då kan jag tycka att vi går på dennes linje istället.

– Och jag tror att i den här världen som är så föränderlig är det en nyckelegenskap för att kunna navigera sig fram eftersom ingen vet hur världen kommer att se ut om ett år. Det enda vi vet är att det inte kommer att se ut som vi tror. Det innebär att du måste prata med alla och skaffa dig en uppfattning och hela tiden uppdatera dig för att kunna justera under resans gång.

Fanns det något annat alternativ till it och tech för dig?

– Absolut, jag ville egentligen bli barnläkare. I efterhand blev det ganska bra att det blev så här, men där och då var jag väldigt intresserad av det, men jag hade inte tillräckliga betyg för att komma in där. Då hittade jag industriell ekonomi och det är jag jätteglad för. Det är en bra kombination av teknologi, ekonomi och ledarskap, och det passar mig jättebra. Det är viktigt att jobba med sig själv hela tiden, det tror jag är viktigt, och efter fyra år som vd vet jag att det kan vara tufft ibland och då gäller det att ta hand om sig själv. Att fortsätta utvecklas tycker jag är coolt.

16 juni 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoreledarskapFoto Adobestock, Voister

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning