Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skolans edtech-kris

Disketter Mot Gul Bakgrund

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

– Debatten om it i skolan har i alldeles för hög grad präglats av okunskap, både kring vad den omsätter och hur de lösningar som levereras till skolor kan användas effektivt, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

Hård konkurrens

Under coronapandemin har leverantörer av utbildningsteknologi, edtech, varit centrala för att skolan ska ha kunnat rulla på som tidigare i så stor utsträckning som möjligt.

Nu släpper utbildningsteknologibranschen sin första rapport i form av en marknadsöversikt och branschbarometer över svensk edtech.

– Vi hoppas att det skall leda till att vi får konstruktiva samtal om kostnader, investeringar och prioriteringar som behöver göras för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Jag tror vi får till ett annat samtal om vi utgår från flera av rapportens resultat: branschen består till största delen av små företag, som verkar på en starkt konkurrensutsatt marknad, med flera inslag av konkurrensbegränsande verksamhet.

Ojämlikt kommuner emellan

En annan spaning från rapporten är kommunernas köpkraft och hur den påverkats av coronapandemin.

– Man frågar sig hur de skolor och kommuner som idag inte varit tillräckligt påklädda digitalt, skall klara av att stå rustade för kommande osäkra läsår. Coronakrisen har visat att vi varit väl rustade i Sverige med god tillgång till verktyg och kompetens, med robusta system som klarat det extrema trycket, men krisen har också visat att likvärdigheten har stora brister. Skillnaderna mellan de som har och de som inte har, har ökat. Det är inte acceptabelt.

Källa: Swedish Edtech Industry

10 juni 2020 Uppdaterad 12 juni 2020 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobestock

Senaste nytt